Author(s) |
Françoise Brosseau-Lapré Susan Rvachew Andrea A. N. MacLeod Kristy Findlay Daniel Bérubé Barbara May Bernhardt |
Volume | 42 |
Number | 1 |
Year | 2018 |
Page(s) | 1-19 |
Language | French |
Category | Tutorial |
Keywords |
développement phonologique données probantes trouble sons parole |
Abstract |
Children with speech sound disorders are at risk for later academic and socio-economic difficulties that often persist until adulthood. Normative data regarding phonological development in French are necessary to determine whether the speech production skills of a French-speaking child are within normal limits, and if not, whether the child would benefit from speech-language intervention. Speech-language pathologists now have access to a growing number of assessment tools and normative data for French phonological development due to recent studies conducted in Canada. This tutorial has two main objectives: (1) to summarize normative data concerning phonological development for Canadian French-speaking children aged 2 to 7 years using an infographic tool; and, (2) to demonstrate how to integrate the information available in the infographic tool to make a clinical decision.
Les enfants qui présentent un trouble du développement des sons de la parole sont à risque de connaître des difficultés académiques et socio-économiques qui persistent souvent jusqu’à l’âge adulte. Des données normatives concernant le développement phonologique en français sont nécessaires afin de déterminer si les habiletés de production des sons de la parole de l’enfant francophone se situent dans les limites de la normale et si l’enfant bénéficierait d’une intervention orthophonique dans le cas contraire. Les orthophonistes ont maintenant accès à quelques outils d’évaluation, ainsi qu’à des données normatives du développement phonologique en français, et ce, grâce à des études récemment réalisées au Canada. Ce tutoriel a deux objectifs principaux : (1) résumer les données normatives du développement phonologique des enfants francophones âgés de deux à sept ans à l’aide d’un outil infographique et (2) montrer comment intégrer les informations disponibles dans l’outil infographique afin de prendre une décision clinique. |
Record ID | 1222 |
Link | https://cjslpa.ca/files/2018_CJSLPA_Vol_42/No_01/CJSLPA_Vol_42_No_1_2018_1-19.pdf |
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