Author(s) |
Marie-Ève Caty, Editor Elizabeth Anne Kinsella Philip C. Doyle |
Volume | 33 |
Number | 4 |
Year | 2009 |
Page(s) | 183-188 |
Language | English |
Category | |
Keywords |
refl ective practice professional knowledge expertise laryngeal cancer speech therapy |
Abstract |
Despite the important role that speech-language pathologists (S-LPs) play in laryngeal cancer rehabilitation, there appears to be little training or continuing education for practitioners in this specialized area. This is a particularly demanding area of practice, and practitioners frequently encounter challenging situations with no clear pathway for treatment. Practitioners working in this area frequently appear to use processes of refl ection to monitor the outcomes of their professional actions, to determine actions, and to become more skillful in practice. This paper examines how refl ective processes may inform clinical decision-making and foster the development of professional practice knowledge for speech rehabilitation of clients who underwent tracheoesophageal (TE) voice restoration following total laryngectomy. A retrospective case study using a refl ective practice framework was undertaken. Clinical problems encountered by an S-LP during the postlaryngectomy voice rehabilitation of two patients were analyzed and recorded. The fi ndings suggest that a practitioner’s processes of refl ection on both general and specifi c issues of practice are important for advancing professional practice knowledge and for the development of expertise in head and neck cancer rehabilitation. Malgré le rôle important que jouent les orthophonistes dans la réadaptation des personnes atteintes d’un cancer du larynx, peu de formations ou d’occasions de perfectionnement sont offertes dans ce domaine spécialisé, et particulièrement exigeant. Les praticiens sont souvent confrontés à des situations diffi ciles, pour lesquelles il n’est pas évident d’établir un traitement clair. Les praticiens oeuvrant dans ce domaine semblent fréquemment recourir à une démarche de réfl exion pour examiner les résultats de leurs actions professionnelles, pour déterminer les futures actions requises et pour améliorer leurs compétences clinique. Dans le présent article, les auteurs examinent la façon dont la démarche de réfl exion peut informer la prise de décisions clinique et favoriser l’acquisition de connaissances professionnelles lors de la rééducation de la voix trachéo-oesophagienne après une laryngectomie totale. Une étude de cas rétrospective fut menée en utilisant un schéma de pratique axée sur la réfl exion. Les diffi cultés cliniques rencontrées par une orthophoniste au cours de la rééducation vocale post-laryngectomie de deux patients furent analysées et consignées pour cette étude. Les résultats suggèrent que la démarche de réfl exion d’un praticien, en ce qui a trait tant à des enjeux généraux que spécifi ques de la pratique, est importante pour faire progresser les connaissances professionnelles et l’expertise dans le domaine de la réadaptation des personnes atteintes d’un cancer de la tête et du cou. |
Record ID | 991 |
Link | https://cjslpa.ca/files/2009_CJSLPA_Vol_33/No_04_161-216/Caty_Kinsella_Doyle_CJSLPA_2009.pdf |
CJSLPA is an open access journal which means that all articles are available on the Internet to all users immediately upon publication. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose.
CJSLPA does not charge authors publication or processing fees.
Copyright of the Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology is held by Speech-Language and Audiology Canada (SAC). Appropriate credit must be given (SAC, publication name, article title, volume number, issue number and page number[s]) but not in any way that suggests SAC endorses you or your use of the work. You may not use this work for commercial purposes. You may not alter, transform, or build upon this work.