Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology

Individualized Professional Development Program Designed by Speech-Language Pathologists to Increase Vocabulary Strategies in Low Socioeconomic Status Preschools: A Multiple Case Study

 
Author(s) Lauren Houben
Caroline Bouchard
Marie Geurten
Edith Kouba Hreich
Christelle Maillart
Volume 49
Number 1
Year 2025
Page(s) 1-19
Language English
Category Research Article
Keywords Preschool Teachers
Professional Development
Language Development
Language Strategies
Vocabulary
Abstract The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of a professional development program
designed by speech-language pathologists to increase teachers’ use of vocabulary strategies in
low socioeconomic status preschools. Specifically, the teachers received a 12-week intervention,
individualized in terms of the number and type of strategies taught and the length of training for each
strategy. A book reading activity was used to practise the use of these strategies. Two parameters
were evaluated to assess the effectiveness of this program: (a) use of the targeted strategies in a
trained activity (book reading) and (b) generalization (teachers’ application of the learned strategies
to activities not directly trained in the program). To do this, a multiple case study was conducted with
five preschool teachers. Following a multiple baseline design, visual analyses and Tau statistics were
used. The results showed a statistically significant increase in the use of targeted strategies in book
reading, with large effect sizes regardless of the teacher or strategy taught. However, despite their
mastery in book reading and theoretical information about how to generalize these practices, none of
the teachers generalized the use of the strategies to other activities not targeted by the program. The
results of this study underline the importance of providing intensive in situ training programs tailored
to teachers’ needs, including multiple opportunities for practice in different activities.

L’objectif de la présente étude était d’évaluer l’efficacité d’un programme de perfectionnement
professionnel conçu par des orthophonistes pour augmenter l’utilisation de stratégies soutenant
l’apprentissage du vocabulaire chez des enseignants et enseignantes travaillant dans des écoles
défavorisées sur le plan socio-économique. Plus précisément, des enseignants et enseignantes
ont participé à une formation personnalisée de douze semaines dans laquelle le nombre, le
type et le temps de formation accordé à chaque type de stratégies variaient. Les enseignants et
enseignantes ont pratiqué les stratégies leur étant enseignées dans une activité de lecture de livres.
Deux paramètres ont été utilisés pour évaluer l’efficacité du programme de perfectionnement
professionnel : (a) l’utilisation des stratégies enseignées dans l’activité utilisée pour se pratiquer (c.-
à-d. la lecture de livres) et (b) la généralisation de l’utilisation de ces stratégies (c.-à-d. l’utilisation des
stratégies enseignées dans des activités qui n’ont pas été directement ciblées par le programme).
Pour y arriver, une étude de cas multiples a été menée auprès de cinq enseignants et enseignantes
travaillant dans des classes de niveau préscolaire. Un devis à niveaux de base multiples et intégrant
des analyses visuelles et des statistiques Tau a été utilisé. Les résultats ont révélé une augmentation
statistiquement significative de l’utilisation des stratégies enseignées lors de l’activité de lecture
de livres, avec de larges tailles de l’effet indépendamment de l’enseignant ou enseignante ou de la
stratégie. Cependant, malgré leur maîtrise des stratégies enseignées dans l’activité de lecture de livres
et leurs connaissances théoriques sur la manière de les utiliser dans d’autres activités, les enseignants
et enseignantes n’ont pas généralisé leur utilisation à des activités qui n’étaient pas ciblées par le
programme de perfectionnement professionnel. Les résultats de cette étude soulignent l’importance
de proposer des programmes de perfectionnement professionnel intensifs in situ, personnalisés aux
besoins des enseignants et enseignantes et qui incluent de nombreuses occasions de pratique dans
différentes activités.
Record ID 1353
Link https://cjslpa.ca/files/2025_CJSLPA_Vol_49/No_1/CJSLPA_Vol_48_No_3_2024_1319.pdf
 

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