Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology

Clinicians’ Perceptions and Needs Surrounding Digital Participation-Focused Outcome Measurement in Pediatric Speech-Language Pathology

 
Author(s) Boshra Bahrami
Danielle Glista
Janis Oram
Vijay Parsa
Sachin Kharbanda
Barbara Jane Cunningham
Volume 48
Number 3
Year 2024
Page(s) 169-183
Language English
Category Research Article
Keywords Outcome Measurement
Digital Solution
Speech-language Pathology
Implementation Science
Focus on the Outcomes of Communication Under Six
Abstract This project engaged speech-language pathologists (S-LPs) working with preschoolers to
understand their views and identify their needs regarding the features and functions required
for a digital participation-focused measure to be clinically useful. The Focus on the Outcomes
of Communication Under Six (FOCUS-34) served as the measurement tool. Using principles of
integrated knowledge translation, 23 preschool S-LPs were engaged in 60-min virtual focus groups to
identify their perceived barriers and facilitators to using a digital FOCUS-34 and the features required
for a digital measure to be helpful for families, S-LPs, and programs. Participants completed an initial
demographic survey and were then engaged in one of five virtual focus groups conducted using a
semistructured interview guide. Quantitative survey data were analyzed descriptively, and qualitative
focus group data were coded inductively and explored using content analysis. Two main categories
were identified: (a) S-LPs’ suggestions to support administration of a digital FOCUS-34 and (b) S-LPs’
suggested features to improve use of FOCUS-34 data in practice. Each main category included
subcategories that described S-LPs’ suggestions and requests. Integration of S-LPs’ feedback is
expected to support the development of a digital FOCUS-34 that is clinically meaningful and useful.
It is also expected to facilitate implementation of a digital FOCUS-34 and improve the collection,
interpretation, and use of participation-focused data in practice.

Le présent projet impliquait des orthophonistes travaillant auprès d’enfants d’âge préscolaire afin
de recueillir leurs perceptions et d’identifier leurs besoins concernant les caractéristiques et les
fonctionnalités à intégrer dans un outil de mesure numérique axé sur la participation pour qu’il
soit cliniquement utile. L’outil de mesure ciblé était le questionnaire Focus on the Outcomes of
Communication Under Six (FOCUS-34). En utilisant les principes de l’application des connaissances
intégrée, 23 orthophonistes travaillant auprès d'une clientèle d’âge préscolaire ont participé à des
groupes de discussion virtuels de 60 minutes. Le but était de recenser les obstacles perçus et les
facteurs facilitant l’utilisation d’une version numérique du questionnaire FOCUS-34, ainsi que les
caractéristiques à intégrer pour que cette version numérique de l’outil soit utile aux familles, aux
orthophonistes et aux gestionnaires de programmes. Les participants et participantes ont d’abord
répondu à un questionnaire sur leurs caractéristiques démographiques. Ils et elles ont ensuite
participé à l’un des cinq groupes de discussion virtuels organisés qui intégraient des questions
semi-structurées provenant d’un guide. Les données quantitatives issues du questionnaire ont été
analysées de manière descriptive. Les données qualitatives issues des groupes de discussion ont
été codées de manière inductive et catégorisées à l’aide d’une analyse de contenu. Les données
qualitatives ont été classées selon deux catégories principales : (a) suggestions des orthophonistes
pour faciliter l’administration d’une version numérique du questionnaire FOCUS-34 et (b) suggestions
des orthophonistes pour faciliter l’utilisation des données recueillies au moyen du questionnaire
FOCUS-34 dans la pratique clinique. Ces deux catégories principales comportaient également des
sous-catégories décrivant les suggestions et les demandes des orthophonistes. Les commentaires
des orthophonistes devraient contribuer au développement d’une version numérique du
questionnaire FOCUS-34 cliniquement utile et pertinente. Ces commentaires devraient également
faciliter l’implantation de la version numérique du questionnaire FOCUS-34 et contribuer à améliorer
la collecte, l’interprétation et l’utilisation de données issues d’outils de mesure axés sur la participation
dans la pratique clinique.
Record ID 1351
Link https://cjslpa.ca/files/2024_CJSLPA_Vol_48/No_3/CJSLPA_Vol_48_No_3_2024_1321.pdf
 

CJSLPA is an open access journal which means that all articles are available on the Internet to all users immediately upon publication. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose.

CJSLPA does not charge authors publication or processing fees.

Copyright of the Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology is held by Speech-Language and Audiology Canada (SAC). Appropriate credit must be given (SAC, publication name, article title, volume number, issue number and page number[s]) but not in any way that suggests SAC endorses you or your use of the work. You may not use this work for commercial purposes. You may not alter, transform, or build upon this work.