Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology

Using the Language Use Inventory to Examine Toddlers’ Social Pragmatic Communication Trajectories to Inform Clinical Practice

 
Author(s) Daniela K. O’Neill
Diane Pesco
Frank Mu
Julianne Scott
Volume 48
Number 3
Year 2024
Page(s) 139-154
Language English
Category Research Article
Keywords Pragmatics
Assessment
Late-talkers
LUI
Toddlers
Abstract Our aims were (a) to examine the growth trajectories of toddlers’ social pragmatic communication
using a standardized parent-report measure, the Language Use Inventory, and (b) to help distinguish
typical variation and the potential for positive outcomes despite low initial functioning from
trajectories that are suggestive of persistent language difficulties, and to thereby inform clinical
practice and developmental surveillance with respect to 2-year-olds, for whom addressing late
talking is of greatest concern. Parents of 138 2-year-olds completed the Language Use Inventory
five times, at 3-month intervals from 24 to 36 months. Growth was examined using both children’s
total raw scores as defined for the measure and the corresponding percentile scores calculated
according to the norms. Children’s individual patterns of growth from 24 to 36 months showed
a significant positive linear trend accompanied by significant variation in initial starting point and
growth rate, with boys starting lower and growing faster than girls. Further exploration of the individual
trajectories of 15 children initially falling at or below the 7th percentile at 24 months revealed two
children with persistently low scores and the remainder moving outside of a realm of clinical concern
by 36 months. Nevertheless, performance remained in the bottom tertile for the majority of this
latter group. The findings further support existing recommendations for early, multiple-time-point
surveillance of language using standardized measures in the 24- to 36-month period to aid in early
identification of 2-year-olds who may benefit from intervention prior to the age of 3 years.

Nos objectifs étaient (a) d’examiner la trajectoire de développement de la communication sociale
pragmatique des enfants au moyen d’un questionnaire parental normalisé, le Language Use
Inventory (Inventaire sur l’utilisation du langage), et (b) de distinguer les variations dans les trajectoires
de développement associées à des habiletés de langage ultérieures dans les limites de la normale
en dépit d’un faible score initial au Language Use Inventory de celles associées à des difficultés de
langage persistantes. De telles informations sont importantes pour informer la pratique clinique et
les initiatives de surveillance du développement auprès des enfants âgés de deux ans, chez qui la
prise en charge des retards langagiers est une grande préoccupation. Les parents de 138 enfants
âgés de deux ans ont répondu au Language Use Inventory à cinq reprises entre 24 et 36 mois, à des
intervalles de trois mois. Le développement des habiletés de communication sociale pragmatique de
ces enfants a été examiné en utilisant les scores totaux bruts obtenus à ce questionnaire parental et
les percentiles correspondants calculés à l’aide des normes disponibles. Les résultats ont révélé que
les trajectoires individuelles de développement des enfants suivaient une tendance linéaire positive
significative entre 24 et 36 mois. Ils ont également révélé une grande variabilité dans les habiletés de
communication sociale pragmatique initiales des enfants et dans la rapidité de leur acquisition, les
garçons commençant avec des habiletés plus faibles et qui progressaient plus rapidement que celles
des filles. Une exploration plus approfondie des trajectoires de développement des 15 enfants ayant
obtenu un score total brut au Language Use Inventory égal ou inférieur au septième percentile à
24 mois a subséquemment été réalisée. Elle a révélé que deux de ces enfants ont obtenu des scores
constamment faibles, alors que les 13 autres ont obtenu des scores n’étant plus considérés comme
cliniquement préoccupants avant d’atteindre 36 mois. Les scores de ces enfants sont toutefois
demeurés à l’intérieur du tertile inférieur. Les résultats appuient les recommandations existantes
prônant une surveillance précoce et répétée du développement du langage entre 24 et 36 mois au
moyen d’outils de mesure normalisés afin de favoriser l’identification précoce des enfants de deux
ans à qui une intervention pourrait être profitable avant l’âge de 3 ans.
Record ID 1349
Link https://cjslpa.ca/files/2024_CJSLPA_Vol_48/No_3/CJSLPA_Vol_48_No_3_2024_1312.pdf
 

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