Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology

Using the Transformative Paradigm in Speech-Language Pathology Research: The Example of Creating the Survey L’orthophonie pour toustes [Speech-Language Pathology for Everyone]

 
Author(s) Élie Tremblay
Louis-Pierre Auger
Boutheina Jemel
Lisandre Labrecque-Lebeau
Ingrid Verduyckt
Volume 48
Number 3
Year 2024
Page(s) 129-138
Language French
Category Research Note
Keywords Paradigme de Recherche
Iniquités de Santé
Compétence Interculturelle
Diversité Sexuelle
Pluralité des Genres
Abstract Speech-language pathologists face a wide range of issues that call for a plurality of scientific approaches.
This research note aims to introduce the transformative paradigm to the speech-language pathology
community. This paradigm is particularly appropriate for addressing contemporary research issues such as
health inequities. Under this paradigm, researchers position themselves in an important and avowedly prosocial
justice way, rather than adopting an objectifying and “neutral” standpoint. This position arises from
the idea that certain realities and knowledge are socially constructed and influenced by power dynamics
rather than being absolute and invariable. Research can thus be an opportunity to help marginalized
groups to be heard, typically by using qualitative or mixed methods. To shed light on how this paradigm can
be employed in the field of speech-language pathology, we describe how the survey L’orthophonie pour
toustes [Speech-Language Pathology for Everyone] was designed and face and content validated. We
recruited a sample composed mainly of individuals from a disadvantaged group, and we used methods
that positioned them as lived-experience experts. We discuss how these methodological choices brought
strength to the project under the transformative paradigm perspective. Last, we argue for the importance
of creating space in the scientific world of speech-language pathology for research projects positioned
outside the dominant postpositivist paradigm in order to develop clinical services adapted to complex and
dynamic societies.

Les orthophonistes font face à une diversité de problématiques qui appelle à une pluralité d’approches
scientifiques. Avec cette note de recherche, nous voulons faire connaître le paradigme de transformation à
la communauté orthophonique. Ce paradigme est particulièrement approprié pour aborder des questions
de recherche contemporaines comme les iniquités de santé. Sous ce paradigme, les chercheur·e·s
se positionnent de façon importante et avouée en faveur de la justice sociale plutôt que de prendre
une posture objectivante et « neutre ». Ce positionnement découle de l’idée que certaines réalités et
connaissances sont situées socialement et influencées par des dynamiques de pouvoir, plutôt que d’être
absolues et invariables. La recherche se veut alors une occasion de contribuer à ce que soient entendus
des groupes marginalisés, typiquement en employant des méthodes qualitatives ou mixtes. Pour aider à
comprendre la manière dont ce paradigme peut être mobilisé en orthophonie, nous décrivons la démarche
de conception et de validation (apparente et de contenu) du sondage « L’orthophonie pour toustes ». Cette
démarche intègre entre autres un échantillon composé majoritairement de personnes désavantagées par
les rapports de pouvoir à l’étude, de même que des méthodes qui les positionnent comme spécialistes
de leurs expériences. Nous discutons de ces éléments comme étant des forces du projet sous l’angle du
paradigme de transformation. Enfin, nous faisons valoir l’importance de donner une place, dans le dialogue
scientifique en orthophonie, aux projets de recherche qui s’écartent du paradigme postpositiviste dominant
afin de développer des services cliniques adaptés à un monde complexe et dynamique.
Record ID 1348
Link https://cjslpa.ca/files/2024_CJSLPA_Vol_48/No_3/CJSLPA_Vol_48_No_3_2024_1314.pdf
 

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