Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology

Development and Validation of the Échelle de satisfaction de la participation communicationnelle pour les personnes ayant un trouble acquis [Satisfaction With Communicative Participation Scale for People With Acquired Disorders]

 
Author(s) Amélie Sanfaçon-Verret
Chloé Paradis
Maximiliano A. Wilson
Laura Monetta
Volume 48
Number 2
Year 2024
Page(s) 101-111
Language French
Category Research Article
Keywords Aphasie
Évaluation Orthophonique
Impacts Fonctionnels
Participation Communicationnelle
Validité
Abstract Satisfaction with communicative participation refers to a person’s judgement of their own communicative
participation, where communicative participation refers to the act of engaging in daily communicative
situations. Measuring this concept as part of speech-language assessments allows clinicians to target
relevant and meaningful therapy goals for each of their clients. However, to our knowledge, there are no
tests assessing satisfaction with communicative participation in adults with acquired communication
disorders. The goal of this article is to present the development and psychometric validity of the Échelle
de satisfaction de la participation communicationnelle pour les personnes ayant un trouble acquis
[Satisfaction With Communicative Participation Scale for People With Acquired Disorders]. This Québec
French assessment tool features 25 items, each referring to a potentially challenging communicative
situation for an individual with an acquired communication disorder. The items are divided into five
categories (oral expression, oral comprehension, written expression, written comprehension, and other
communicative situations). This assessment tool demonstrates a good psychometric validity and can
therefore be considered a good measure of satisfaction with communicative participation. In clinical
contexts, the Échelle de satisfaction de la participation communicationnelle pour les personnes ayant
un trouble acquis enables clients to identify the communicative situations that affect them the most. In
that respect, this assessment tool is an excellent complement to objective speech-language pathology
assessments, contributing to the selection of relevant and meaningful therapeutic goals.

La satisfaction de la participation communicationnelle fait référence au jugement d’une personne face
à sa propre participation communicationnelle. Quant à elle, la participation communicationnelle réfère
à l’action de s’investir dans des situations communicationnelles du quotidien. Dans le cadre de la prise
en charge orthophonique, évaluer ce concept permet de cibler des objectifs d’intervention pertinents et
significatifs pour chaque individu. Or, à notre connaissance, il n’existe aucun outil permettant l’évaluation
de la satisfaction de la participation communicationnelle chez les adultes souffrant d’un trouble
acquis de la communication. L’objectif de cet article est de présenter le développement et la validité
psychométrique de l’Échelle de satisfaction de la participation communicationnelle pour les personnes
ayant un trouble acquis, un outil franco-québécois. Cet outil est composé de 25 items représentant
chacun une situation communicationnelle potentiellement difficile pour une personne présentant
un trouble acquis de la communication. Les items sont répartis en cinq catégories (expression orale,
compréhension orale, expression écrite, compréhension écrite, autres situations de communication).
L’outil présente une bonne validité psychométrique et est donc une bonne mesure de la satisfaction de
la participation communicationnelle. En contexte clinique, l’utilisation de l’Échelle de satisfaction de la
participation communicationnelle pour les personnes ayant un trouble acquis permet de refléter les
situations communicationnelles qui préoccupent la clientèle. En ce sens, il est un excellent complément à
une évaluation orthophonique objective en favorisant la sélection d’objectifs thérapeutiques pertinents et
significatifs pour chaque individu.
Record ID 1344
Link https://cjslpa.ca/files/2024_CJSLPA_Vol_48/No_2/CJSLPA_Vol_48_No_2_2024_1307.pdf
 

CJSLPA is an open access journal which means that all articles are available on the Internet to all users immediately upon publication. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose.

CJSLPA does not charge authors publication or processing fees.

Copyright of the Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology is held by Speech-Language and Audiology Canada (SAC). Appropriate credit must be given (SAC, publication name, article title, volume number, issue number and page number[s]) but not in any way that suggests SAC endorses you or your use of the work. You may not use this work for commercial purposes. You may not alter, transform, or build upon this work.