Author(s) |
Marianne Paul Dima Safi Marie Nader Jessica Lesage Marie-Ève Caty Julie Tardif Sophie Labbé Carmen Dionne |
Volume | 48 |
Number | 2 |
Year | 2024 |
Page(s) | 85-100 |
Language | French |
Category | Clinical Focus |
Keywords |
Intervention Efficacité Trouble Développemental du Langage Préscolaire Pratique Fondée sur les Données Probantes |
Abstract |
As part of a continuous improvement process targeting speech-language pathology services offered to 4- and 5-year-old children with developmental language disorders or a hypothèse de trouble du langage (hypothesized language disorder), speech-language pathologists from the Centre intégré universitaire de santé et de services sociaux de l’Estrie - Centre hospitalier universitaire de Sherbrooke teamed up with researchers from the Université du Québec à Trois-Rivières to coconstruct recommendations concerning the provision of speech-language pathology services using evidence from literature and the expertise of speech-language pathologists. This collaborative action research project was carried out in three rounds of exchanges whose objectives were to promote dialogue, enrichment, and implementation of the coconstructed recommendations. Seven recommendations emerged from these exchanges. The first four focused on service paths, individualization of interventions, service delivery, and the number of goals to increase the specificity of the services. The other three recommendations focused on standardizing the services offered, increasing the frequency of interventions, and promoting greater involvement of parents to increase the intensity of the services. The barriers and facilitators related to the implementation of each recommendation were documented using the expertise of the participating speech-language pathologists. These recommendations, together with the scientific literature, will guide managers and speech-language pathologists as to which changes are required to improve the effectiveness of speech-language services for preschool children with developmental language disorders. Dans un processus d’amélioration continue des services en orthophonie offerts aux enfants de quatre et cinq ans présentant un trouble développemental du langage ou une hypothèse de trouble, des orthophonistes du Centre intégré universitaire de santé et de services sociaux de l'Estrie - Centre hospitalier universitaire de Sherbrooke se sont associées à des chercheurs de l’Université du Québec à Trois-Rivières. Cette collaboration avait comme objectif la coconstruction de recommandations portant sur des éléments influencés par l’organisation des services et basées sur les données probantes issues de la littérature et de l’expertise des orthophonistes. Ce projet de recherche-action, dans une procédure de coconstruction collaborative, s’est déroulé en trois cycles d’échanges visant le dialogue, l’enrichissement et l’appropriation des recommandations coconstruites. Les échanges ont permis de dégager sept recommandations. Les quatre premières ciblent l’augmentation de la spécificité des services, en abordant la question de la trajectoire des services, l’individualisation des interventions, le choix du type de prestation de services et le nombre d’objectifs. Les trois autres ciblent l’augmentation de l’intensité des services, par l’uniformisation de l’offre de services, l’augmentation de la fréquence des interventions et l’implication plus grande des parents. Pour chacune des recommandations, les défis et les facilitateurs pour leur implantation, issues de l’expertise des orthophonistes, ont été documentés. Ces recommandations, mises en relation avec la littérature scientifique, permettront de guider le choix des gestionnaires et des orthophonistes dans les changements à mettre en place pour améliorer l’efficacité des services offerts en orthophonie aux enfants d’âge préscolaire ayant un trouble développemental du langage. |
Record ID | 1343 |
Link | https://cjslpa.ca/files/2024_CJSLPA_Vol_48/No_2/CJSLPA_Vol_48_No_2_2024_1297.pdf |
CJSLPA is an open access journal which means that all articles are available on the Internet to all users immediately upon publication. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose.
CJSLPA does not charge authors publication or processing fees.
Copyright of the Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology is held by Speech-Language and Audiology Canada (SAC). Appropriate credit must be given (SAC, publication name, article title, volume number, issue number and page number[s]) but not in any way that suggests SAC endorses you or your use of the work. You may not use this work for commercial purposes. You may not alter, transform, or build upon this work.