Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology

The Impact of the Pandemic on Development: Parents’ Perceptions on Language and Literacy

 
Author(s) Émilie Courteau
Guillaume Loignon
Mélanie Dutemple
S. Hélène Deacon
Volume 48
Number 1
Year 2024
Page(s) 17-27
Language English
Category Research Note
Keywords Language
Literacy
Pandemic
Parental Perception
Social Skills
Abstract This exploratory research examined how Canadian parents perceived the impact of the COVID-19
pandemic on several aspects of their children's development, and whether these perceptions
differed between parents of children with and without developmental difficulties. Pandemic-related
restrictions limited social interactions, likely leading parents to have concerns about the impact of
the pandemic on children’s development of social skills. However, it was not clear if parents were
concerned about the potential impact of the pandemic on other areas of child development, such
as language and early literacy. To examine parents’ perceptions of the impact of the COVID-19
pandemic on child development, we conducted an online survey with 253 parents of preschool-aged
children. Survey items covered two domains: possible impacts of pandemic-related measures and
concerns about specific developmental skills. Parents reported that the most negative impact on their
children's development during the pandemic was limitations on playing with other children. They were
particularly concerned about the impact on social skills, more so than on language and early literacy
skills. The results also showed that parents who suspected that their children had a developmental
difficulty were more concerned about the pandemic's impact on their children's development than
parents of children with a diagnosis or no difficulties. We discuss the implications of these findings
considering current research on the effects of the COVID-19 pandemic on children's language, early
literacy, and social skill development.

Cette recherche exploratoire porte sur la perception des parents quant aux conséquences de la
pandémie de COVID-19 sur le développement de leurs enfants et vise à démontrer si ces perceptions
diffèrent entre les parents d'enfants présentant ou non des difficultés de développement. Le manque
d'interactions sociales découlant des restrictions liées à la pandémie pourrait être une préoccupation
majeure puisqu’il pourrait être responsable de certaines répercussions sur le développement des
compétences sociales. La préoccupation des parents concernant les conséquences potentielles
de la pandémie sur d'autres domaines du développement, tels que le langage et la littéracie, n’est
cependant pas établie. Nous avons mené une enquête en ligne à laquelle ont répondu 253 parents
d'enfants d'âge préscolaire. Les questions portaient sur deux domaines : les effets de diverses
mesures liées à la pandémie et les préoccupations concernant les compétences développementales.
Les parents ont indiqué que l'effet le plus négatif sur le développement de leurs enfants durant la
pandémie est la limitation liée aux jeux avec d'autres enfants. Les parents étaient particulièrement
préoccupés par les conséquences sur les habiletés sociales. Les résultats montrent également que les
parents soupçonnant une difficulté de développement chez leurs enfants étaient plus préoccupés
par les effets de la pandémie que les parents d'enfants ayant déjà reçu un diagnostic ou n’ayant pas
de difficultés développementales. Nous discutons des résultats obtenus à la lumière des recherches
actuelles sur les effets de la pandémie de COVID-19 sur le développement du langage et de la littéracie
et sur les compétences sociales des enfants.
Record ID 1337
Link https://cjslpa.ca/files/2024_CJSLPA_Vol_48/No_1/CJSLPA_Vol_48_No_1_2024_1299.pdf
 

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