Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology

Exploring Kindergarten Teachers’ Perception of In-Class Modelling by School-Based Speech-Language Pathologists Through Four Implementation Outcomes

 
Author(s) Paméla McMahon-Morin
Stefano Rezzonico
Anabelle Rousseau
Marie-Pier Gingras
Natacha Trudeau
Claire Croteau
Volume 47
Number 3
Year 2023
Page(s) 191-206
Language English
Category Research Article
Keywords Professional Development
Modelling
Kindergarten
Interactive Book Reading
Abstract Engaging teachers in professional development programs can be challenging. Modelling could
make it easier for teachers to enroll in such programs because observing someone else may be less
threatening than being observed and coached. More information on teachers’ perceptions of in-class
modelling would be useful in school settings as this professional development modality could
be relevant when speech-language pathologists support teachers to implement supportive language
practices. This study reports the perceptions of 28 kindergarten teachers regarding a professional
development program with modelling as its main modality, using interactive book reading to foster
language skills. The modelling was delivered by school-based speech-language pathologists in real
settings. At the end of the program, the teachers completed a questionnaire which was analyzed
quantitatively and qualitatively. The results gave information about four implementation outcomes.
Acceptability: The respondents reported a high level of satisfaction with different aspects of
modelling. Appropriateness: Respondents perceived relevant impacts of the program on their
practices and on the children, with modelling being determinant to assimilate the content. Adoption:
Most respondents reported changes in their practices and planned to make more in the upcoming
year. Feasibility: Respondents suggested improvements to time-related features (for example, the
length of the sessions) and better access to the books used. This study highlights the need for further
research on modelling as a professional development modality in projects aiming to foster language
skills. Also, being sensitive to the context of their practice settings, school-based speech-language
pathologists could consider in-class modelling as a valuable modality when supporting teachers.

Il peut être difficile de faire participer le personnel enseignant à des programmes de développement
professionnel. Présenter des modèles en classe pourrait faciliter l’engagement dans de tels
programmes, car observer une autre personne est potentiellement moins menaçant que de se
faire observer ou superviser. Il serait utile de connaitre les perceptions du personnel enseignant
quant à l’utilisation du modèle en classe. En effet, ce dernier pourrait s’avérer pertinent pour les
orthophonistes scolaires qui accompagnent les enseignants et enseignantes dans l'utilisation
de pratiques soutenant le développement langagier des enfants. Cette étude fait état des
perceptions de 28 enseignantes de maternelle qui ont pris part à un programme de développement
professionnel où le modèle en classe était la composante principale. Ce programme portait sur la
lecture interactive dans le but de soutenir le développement langagier des enfants. La présentation
du modèle a été donnée par des orthophonistes scolaires dans des milieux de pratiques usuels. À la
fin du programme, les enseignantes ont répondu à un questionnaire qui fut analysé quantitativement
et qualitativement. Les résultats ont permis de documenter quatre critères. Acceptabilité : Les
répondantes ont rapporté un niveau élevé de satisfaction envers les différents aspects du modèle.
Pertinence : Les répondantes ont perçu des effets pertinents du programme sur leurs pratiques
et sur les enfants. La présentation du modèle s’est avérée déterminante pour s’en approprier le
contenu. Adoption : La plupart des répondantes ont déclaré avoir effectué des changements dans
leur pratique et en planifier d’autres pour l’année suivante. Faisabilité : Les répondantes ont suggéré
des améliorations liées aux aspects temporels (par exemple, la durée des séances) et à l’accès aux
livres utilisés. Cette étude souligne l’importance d’étudier davantage le modèle en classe en tant que
méthode de développement professionnel dans le cadre de projets visant à améliorer les habiletés
langagières des enfants. De plus, selon leur contexte de pratique, les orthophonistes scolaires
pourraient considérer le modèle en classe comme une méthode de développement professionnel
pertinente pour soutenir le personnel enseignant.
Record ID 1334
Link https://cjslpa.ca/files/2023_CJSLPA_Vol_47/No_3/CJSLPA_Vol_47_No_3_2023_1298.pdf
 

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