Author(s) |
Annie Joëlle Fortin Alexandra Hamel Frédérique Asselin-Giguère Simone Poulin David H. McFarland |
Volume | 47 |
Number | 2 |
Year | 2023 |
Page(s) | 125-140 |
Language | English |
Category | Clinical Focus |
Keywords |
Cerebral Palsy Dysarthria LSVT LOUD |
Abstract |
This clinical report presents real-world clinical data on the use of Lee Silverman voice treatment (LSVT LOUD) to improve the communication of one preschooler and one young adult with cerebral palsy. Each client received LSVT LOUD per protocol with 16 individual 1-hour-long therapy sessions, four times per week over a period of 4 weeks. Standard LSVT LOUD acoustic measures that included average vocal intensity during sustained vowel phonations and sentence repetitions and maximum duration of sustained vowel phonations were collected pre- and posttreatment. LSVT LOUD and our own perceptual ratings were also used to assess treatment effects from the caregivers’ (and teacher’s) perspective on speech, voice, and communicative participation. Our clinical findings revealed significant posttreatment increases in average vocal intensity during sustained vowel phonations for both clients and during sentence repetitions for the preschooler. Follow-up data from the young-adult client collected 3 and 20 months posttreatment revealed gains in average vocal intensity that were maintained well beyond the end of treatment. Our clinical findings also revealed significant increases in maximum duration of sustained vowel phonation pre- to posttreatment for the preschooler only. For the young adult, significant differences were found between pretreatment and the 20-month follow-up data. Perceptual ratings revealed improvements in communicative effectiveness, participation, and speech (for both clients) and velopharyngeal function (for the young adult) posttreatment. Combined, these clinical findings demonstrated to us the potential of our clients to increase their communicative abilities to be heard and understood well beyond what we thought were their clinical boundaries. Le présent article clinique rapporte des données cliniques « réelles » relatives à l’utilisation du protocole Lee Silverman voice treatment (LSVT LOUD) pour améliorer la communication d’un enfant d’âge préscolaire et d’un jeune adulte ayant une paralysie cérébrale. Conformément au protocole LSVT LOUD, chaque patient a reçu 16 thérapies individuelles d’une durée d’une heure à raison de 4 séances par semaine sur une période de 4 semaines. Les mesures acoustiques standard du protocole LSVT LOUD, qui incluaient l’intensité vocale moyenne de phonations soutenues et de phrases répétées et la durée maximale de phonations soutenues, ont été recueillies pré- et post-traitement. Une mesure perceptuelle suggérée dans le protocole LSVT LOUD et des mesures perceptuelles fréquemment employées dans nos milieux cliniques ont également été utilisées pour évaluer l’effet de l’intervention perçu par l’entourage des patients sur la parole, la voix et la participation communicative. Nos données cliniques ont révélé une augmentation significative de l’intensité vocale moyenne des phonations soutenues post-traitement pour les deux patients et de l’intensité vocale moyenne des phrases répétées pour l’enfant d’âge préscolaire. Les données de suivi du jeune adulte recueillies 3 et 20 mois post-traitement ont révélé que les gains sur le plan de l’intensité vocale moyenne se sont maintenus bien au-delà de la fin du traitement. Nos données cliniques ont également révélé une augmentation significative de la durée maximale des phonations soutenues post-traitement pour l’enfant d'âge préscolaire seulement. Pour le jeune adulte, une augmentation significative de la durée maximale des phonations soutenues a été constatée entre les données recueillies prétraitement et celles recueillies 20 mois post-traitement. Les mesures perceptuelles ont révélé des améliorations post-traitement au niveau de l’efficacité de la communication, de la participation communicative et de la parole (pour les deux patients), ainsi qu’au niveau de la fonction vélopharyngée (pour le jeune adulte). L’ensemble de nos résultats cliniques nous ont montré que nos patients ont le potentiel d’améliorer leurs habiletés de communication pour être entendus et compris bien au-delà de ce que nous pensions être leurs limites cliniques. |
Record ID | 1329 |
Link | https://cjslpa.ca/files/2023_CJSLPA_Vol_47/No_2/CJSLPA_Vol_47_No_2_2023_1294.pdf |
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