Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology

Report on the Impact of LSVT LOUD in Improving Communication of a Preschool Child and a Young Adult With Cerebral Palsy

 
Author(s) Annie Joëlle Fortin
Alexandra Hamel
Frédérique Asselin-Giguère
Simone Poulin
David H. McFarland
Volume 47
Number 2
Year 2023
Page(s) 125-140
Language English
Category Clinical Focus
Keywords Cerebral Palsy
Dysarthria
LSVT LOUD
Abstract This clinical report presents real-world clinical data on the use of Lee Silverman voice treatment
(LSVT LOUD) to improve the communication of one preschooler and one young adult with cerebral
palsy. Each client received LSVT LOUD per protocol with 16 individual 1-hour-long therapy sessions,
four times per week over a period of 4 weeks. Standard LSVT LOUD acoustic measures that included
average vocal intensity during sustained vowel phonations and sentence repetitions and maximum
duration of sustained vowel phonations were collected pre- and posttreatment. LSVT LOUD and our
own perceptual ratings were also used to assess treatment effects from the caregivers’ (and teacher’s)
perspective on speech, voice, and communicative participation. Our clinical findings revealed
significant posttreatment increases in average vocal intensity during sustained vowel phonations for
both clients and during sentence repetitions for the preschooler. Follow-up data from the young-adult
client collected 3 and 20 months posttreatment revealed gains in average vocal intensity that were
maintained well beyond the end of treatment. Our clinical findings also revealed significant increases in
maximum duration of sustained vowel phonation pre- to posttreatment for the preschooler only. For
the young adult, significant differences were found between pretreatment and the 20-month follow-up
data. Perceptual ratings revealed improvements in communicative effectiveness, participation, and
speech (for both clients) and velopharyngeal function (for the young adult) posttreatment. Combined,
these clinical findings demonstrated to us the potential of our clients to increase their communicative
abilities to be heard and understood well beyond what we thought were their clinical boundaries.

Le présent article clinique rapporte des données cliniques « réelles » relatives à l’utilisation du
protocole Lee Silverman voice treatment (LSVT LOUD) pour améliorer la communication d’un enfant
d’âge préscolaire et d’un jeune adulte ayant une paralysie cérébrale. Conformément au protocole
LSVT LOUD, chaque patient a reçu 16 thérapies individuelles d’une durée d’une heure à raison de 4
séances par semaine sur une période de 4 semaines. Les mesures acoustiques standard du protocole
LSVT LOUD, qui incluaient l’intensité vocale moyenne de phonations soutenues et de phrases
répétées et la durée maximale de phonations soutenues, ont été recueillies pré- et post-traitement.
Une mesure perceptuelle suggérée dans le protocole LSVT LOUD et des mesures perceptuelles
fréquemment employées dans nos milieux cliniques ont également été utilisées pour évaluer l’effet de
l’intervention perçu par l’entourage des patients sur la parole, la voix et la participation communicative.
Nos données cliniques ont révélé une augmentation significative de l’intensité vocale moyenne des
phonations soutenues post-traitement pour les deux patients et de l’intensité vocale moyenne des
phrases répétées pour l’enfant d’âge préscolaire. Les données de suivi du jeune adulte recueillies 3
et 20 mois post-traitement ont révélé que les gains sur le plan de l’intensité vocale moyenne se sont
maintenus bien au-delà de la fin du traitement. Nos données cliniques ont également révélé une
augmentation significative de la durée maximale des phonations soutenues post-traitement pour
l’enfant d'âge préscolaire seulement. Pour le jeune adulte, une augmentation significative de la durée
maximale des phonations soutenues a été constatée entre les données recueillies prétraitement et
celles recueillies 20 mois post-traitement. Les mesures perceptuelles ont révélé des améliorations
post-traitement au niveau de l’efficacité de la communication, de la participation communicative et
de la parole (pour les deux patients), ainsi qu’au niveau de la fonction vélopharyngée (pour le jeune
adulte). L’ensemble de nos résultats cliniques nous ont montré que nos patients ont le potentiel
d’améliorer leurs habiletés de communication pour être entendus et compris bien au-delà de ce que
nous pensions être leurs limites cliniques.
Record ID 1329
Link https://cjslpa.ca/files/2023_CJSLPA_Vol_47/No_2/CJSLPA_Vol_47_No_2_2023_1294.pdf
 

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