Author(s) |
Mélissa Di Sante Angèle Bilodeau Catherine Chabot Louise Potvin |
Volume | 47 |
Number | 2 |
Year | 2023 |
Page(s) | 95-108 |
Language | English |
Category | Case Study |
Keywords |
Intersectoral Action Health Promotion Child Language Development |
Abstract |
Intersectoral action is a potential avenue for increasing the availability of and access to language-oriented resources in local communities. Although this strategy has been recommended for reducing social inequalities between children of different communities, the effective practices that underlie intersectoral action (i.e., what intersectoral networks do to achieve change) are rarely discussed in the field of speech-language pathology. The objective of this case study was to document the process of a local intersectoral initiative aimed at promoting the language development of preschool-aged Bengali children living in Montréal. Documentary sources and interviews with key informants were used to reconstruct the chronological story and to identify critical events that were crucial to the progression of the intersectoral process. Critical events were interpreted in the light of three essential functions that lead intersectoral networks to produce change: (a) network setup and governance, (b) representing and influencing, and (c) aligning essential actors and resources. The analysis revealed that the network produced outcomes related to all three functions to achieve their goal. The importance of network-building practices with people from different activity sectors, institutional commitments to build bridges between institutional and community settings, and engaging in participatory approaches are highlighted in the analysis. By identifying effective practices of local intersectoral action, this study can guide speech-language pathologists and actors in early childhood who wish to engage in intersectoral work to act on resources for language development in their local areas. L’action intersectorielle est une avenue potentielle pour accroître la disponibilité et l’accessibilité à des ressources favorisant le développement du langage au niveau communautaire. En dépit des recommandations en faveur de cette stratégie pour réduire les inégalités sociales entre les enfants issus de différentes communautés, les pratiques efficaces qui la sous-tendent (c.-à-d. ce que font les réseaux intersectoriels pour aboutir à des changements) sont rarement discutées dans le domaine de l’orthophonie. L’objectif de cette étude de cas était de documenter une initiative intersectorielle locale de promotion du développement du langage chez des enfants bengalis d’âge préscolaire vivant à Montréal. Des sources documentaires et des entretiens avec des intervenants clés ont servi à reconstituer la chronologie des évènements et à identifier les évènements qui étaient cruciaux à l’avancement de l’action intersectorielle. Ces événements ont été interprétés à la lumière des trois fonctions essentielles productrices de changement des réseaux intersectoriels : (a) se constituer et se maintenir, (b) se représenter et influencer et (c) faire converger les acteurs et les ressources nécessaires à l’action. L’analyse a montré que le réseau a produit des effets liés à ces trois fonctions pour atteindre son objectif. De plus, celle-ci souligne l’importance des pratiques de création de réseau impliquant des personnes issues de différents secteurs d’activité, des engagements institutionnels pour créer des ponts entre les milieux institutionnels et communautaires et de l’adoption d’approches participatives. Les pratiques efficaces de l’action intersectorielle locale définies par la présente étude peuvent guider les orthophonistes et les intervenants du domaine de la petite enfance qui désirent s’engager dans des pratiques intersectorielles pour agir sur les ressources qui soutiennent le développement du langage au sein de leur communauté. |
Record ID | 1327 |
Link | https://cjslpa.ca/files/2023_CJSLPA_Vol_47/No_2/CJSLPA_Vol_47_No_2_2023_1285.pdf |
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