Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology

Social Innovation in Speech-Language Pathology: Coconstruction of a Training Program for Day-Camp Counsellors With Community Partners

 
Author(s) Jessica Sylvain
Éliane Morissette
Sarah Martin-Roy
Marie Grandisson
Francine Julien-Gauthier
Chantal Desmarais
Volume 47
Number 1
Year 2023
Page(s) 55-66
Language French
Category Clinical Focus
Keywords Formation
Moniteurs
Loisirs
Inclusion
Enfants
Difficultés de Communication
Abstract Children with communication difficulties need adult support to participate fully in recreational activities.
However, when children with communication difficulties attend summer day camps, they often interact
with young counsellors who are not sufficiently trained to provide an inclusive recreational experience
for them. This clinical focus paper describes the social innovation perspective we took in responding to a
request from a community-based recreational organization. It describes the coconstruction and evaluation
of a training program for day-camp counsellors designed to equip them with strategies promoting
communication in group settings for children with communication difficulties. The research team and a
community partner collaborated with the recreational organization to develop the program. Two speechlanguage
pathology interns designed the training materials under the supervision of speech-language
pathologists and researchers and then delivered the training to over 250 day-camp counsellors in seven
settings in June 2019. Trainees completed evaluation questionnaires and these were used to improve the
training by adding details and putting emphasis on essential elements. The training materials are freely
available by contacting the authors.

Pour participer pleinement aux loisirs, les enfants présentant des difficultés de communication ont besoin
du soutien des adultes. Or, lorsque ces enfants fréquentent un camp de jour estival, ils interagissent
souvent avec de jeunes moniteurs qui ne sont pas suffisamment formés pour offrir une expérience de loisir
inclusive à ces enfants qui présentent des difficultés de communication. Cet article clinique qui s’inscrit
dans une perspective d’innovation sociale répond à la demande d’un organisme de loisirs du secteur
communautaire. Il décrit la coconstruction et l’appréciation d’une formation destinée à des moniteurs de
camp de jour et conçue pour les outiller de stratégies favorisant la communication, à l’intention des enfants
présentant des difficultés de communication dans un groupe. L’équipe de recherche et un partenaire de la
communauté ont collaboré avec un organisme de loisirs à l’élaboration de cette formation. Deux stagiaires
en orthophonie ont conçu le matériel sous la supervision d’orthophonistes et de chercheurs, puis elles ont
offert la formation à plus de 250 moniteurs de camp de jour dans sept milieux en juin 2019. Les participants
ont rempli des questionnaires d’évaluation, lesquels ont permis de bonifier la formation en apportant des
précisions et en mettant l’accent sur des éléments essentiels. Le matériel de formation est disponible
gratuitement en contactant les auteurs.
Record ID 1323
Link https://cjslpa.ca/files/2023_CJSLPA_Vol_47/No_1/CJSLPA_Vol_47_No_1_2023_1275.pdf
 

CJSLPA is an open access journal which means that all articles are available on the Internet to all users immediately upon publication. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose.

CJSLPA does not charge authors publication or processing fees.

Copyright of the Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology is held by Speech-Language and Audiology Canada (SAC). Appropriate credit must be given (SAC, publication name, article title, volume number, issue number and page number[s]) but not in any way that suggests SAC endorses you or your use of the work. You may not use this work for commercial purposes. You may not alter, transform, or build upon this work.