Author(s) |
Audette Sylvestre Mélissa Di Sante Catherine Julien Caroline Bouchard Vincent Martel-Sauvageau Jean Leblond |
Volume | 46 |
Number | 4 |
Year | 2022 |
Page(s) | 265-279 |
Language | French |
Category | Research Article |
Keywords |
Développement Langagier Préscolaire Français |
Abstract |
This article aims to present normative indicators of receptive and expressive vocabulary development and of phonological and morphosyntactic components of expressive language among unilingual francophone Québec children aged 54, 60, and 66 months. These indicators are based on the results obtained by 99 children recruited at the age of 36 months (± 1 week; M = 36.1 months; SD = 0.2) and followed until the age of 66 months. Data were collected during three visits conducted 6 months apart, using psychometrically valid tools frequently used by speech-language pathologists in clinical practice. A statistical resampling technique using the 95% confidence interval of the 10th percentile was used to determine scores reflecting the presence of difficulties on each language measure, and to form three categories of scores to identify children presenting with difficulties, those in a zone of uncertainty, and those presenting with typical development. The results confirm a significant increase in children's language skills between 54 and 66 months of age. They also suggest that the measures used were sufficiently sensitive to detect changes in the language skills of these children, confirming their clinical relevance. Interpretations of the normative data developed for the original tools are discussed in light of the current indicators. The data provided in this study contribute to a body of knowledge on normative indicators of language development in Québec French and constitute indispensable benchmarks for clinical work and research in speech-language pathology. Cet article vise à présenter des indicateurs normatifs du développement du vocabulaire réceptif et expressif, de la phonologie et de la morphosyntaxe expressives chez des enfants québécois unilingues francophones âgés de 54, 60 et 66 mois. Ces indicateurs sont basés sur les résultats obtenus par 99 enfants recrutés à l’âge de 36 mois (± 1 semaine; M = 36,1 mois; É-T = 0,2) et suivis jusqu’à l’âge de 66 mois. Les données ont été recueillies lors de trois visites à domicile réalisées à six mois d’intervalle, à l’aide d’outils fréquemment utilisés par les orthophonistes dans leur pratique clinique et valides sur le plan psychométrique. Une technique statistique de rééchantillonnage utilisant l’intervalle de confiance à 95 % du 10e rang centile a permis de déterminer les scores reflétant la présence de difficultés pour chaque mesure de langage chez les enfants et de former trois regroupements de scores pour identifier les enfants en difficulté, ceux se situant dans une zone d’incertitude et ceux ayant un développement typique. Les résultats confirment une progression significative des habiletés langagières mesurées entre l’âge de 54 et 66 mois. Ils suggèrent également que les mesures utilisées sont suffisamment sensibles pour détecter cette évolution chez les enfants, justifiant ainsi leur pertinence clinique. L’interprétation des normes issues des outils originaux est discutée à la lumière des résultats obtenus. Les données de la présente étude contribuent à l’accroissement du corpus de connaissances sur les indicateurs normatifs du développement du langage en français québécois et, en ce sens, constituent des points de repère indispensables pour le travail clinique en orthophonie et la recherche. |
Record ID | 1315 |
Link | https://cjslpa.ca/files/2022_CJSLPA_Vol_46/No_4/CJSLPA_Vol_46_No_4_2022_1278.pdf |
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