Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology

Speech-Language Pathology Intervention Practices for French-Speaking Children with Speech Sound Disorders: Results of a Québec Survey

 
Author(s) Laurie Montembeault
Véronique McDuff
Marie-Pier Gingras
Louise Duchesne
Volume 46
Number 3
Year 2022
Page(s) 221-235
Language French
Category Research Article
Keywords Trouble des sons de la parole
Approches d’intervention
Sondage
Enfants
Province de Québec
Abstract A variety of approaches for the treatment of speech sound disorders exist, some with efficacy established
by research. The absence of guidelines regarding the best approaches to use makes it difficult for
speech-language pathologists to provide evidence-based practice even though professional regulations
require them to do so. The aim of this study was to describe interventions that are used by speechlanguage
pathologists in the province of Québec to treat children with speech sound disorders and to
discuss whether those interventions are supported by research. One hundred and six speech-language
pathologists working with children across Québec completed a survey. The results showed that they
are most familiar with (a) a traditional articulation approach, (b) natural speech dynamics, (c) minimal
oppositions therapy, and (d) nonspeech oral motor exercises. A traditional articulation approach, integral
stimulation speech therapy, and natural speech dynamics are the most widely used. Among approaches
proven to be effective, only the traditional articulation approach is commonly used by the respondents.
This study addresses issues regarding the availability and applicability of research results in clinical
practice. Finally, comparing the results of this survey with those conducted in different countries, we found
similarities but also a discrepancy in the approaches advocated: Speech-language pathologists in Québec
target sound production rather than perception, unlike those in English-speaking countries.

Plusieurs approches d’intervention existent pour traiter le trouble des sons de la parole et l’efficacité
de certaines d’entre elles a été démontrée par la recherche. Cependant, l’absence de lignes directrices
concernant les meilleures approches à utiliser complique l’intégration des principes scientifiques dans la
pratique des orthophonistes, bien qu’elles y soient tenues par leur ordre professionnel. L’objectif général
de cette étude était de recenser les approches utilisées par les orthophonistes du Québec et d’en discuter
selon une pratique fondée sur les preuves scientifiques. Cent six orthophonistes québécoises travaillant
auprès d’enfants ont répondu à un questionnaire. Les résultats ont montré que les quatre approches
d’intervention les plus connues sont l’approche traditionnelle d’articulation, la dynamique naturelle de
la parole, les paires minimales et les exercices oro-moteurs. Les trois approches les plus utilisées sont
l’approche traditionnelle d’articulation, la stimulation intégrale et la dynamique naturelle de la parole.
Parmi les approches dont l’efficacité a été démontrée par des études présentant un bon niveau de preuve
scientifique, seule l’approche traditionnelle d’articulation est utilisée par la majorité des répondantes.
Plusieurs questions peuvent être soulevées concernant la disponibilité des recherches scientifiques et leur
applicabilité en clinique. Enfin, en comparant les résultats de la présente étude aux enquêtes menées dans
d’autres pays, il est possible d’observer quelques ressemblances, mais aussi des divergences quant aux
approches d’intervention préconisées : les orthophonistes québécoises ciblent davantage la production
des sons alors que celles des pays anglophones ciblent la perception.
Record ID 1311
Link https://cjslpa.ca/files/2022_CJSLPA_Vol_46/No_3/CJSLPA_Vol_46_No_3_2022_1257.pdf
 

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