Author(s) |
Meghan Vollebregt Lisa M. D. Archibald Julie Theurer Janis Oram Cardy |
Volume | 46 |
Number | 3 |
Year | 2022 |
Page(s) | 201-220 |
Language | English |
Category | Review Article |
Keywords |
Practice-Based Research Speech-Language Pathology Collaboration Partnership |
Abstract |
Collaborative partnerships between speech-language pathologists and researchers present an opportunity for practice-based research. For practice-based research to become more widely used in speech-language pathology, a crucial step is outlining the potential purposes and outcomes of these partnership projects. The current article is two-fold. First, we describe a model for practice-based partnerships between researchers and speech-language pathologists. The practice-based research cocreation model developed for this project includes three distinct partnership outcomes: (a) creating practice, (b) capturing current practice, and (c) changing practice. Then, informed by our model, we completed a scoping review to explore the extent and type of practice-based research in the field of speech-language pathology to date. A literature database search identified 3510 articles meeting our inclusion criteria. Two independent readers reviewed abstracts and titles to determine articles for further review. Fifty-three articles were reviewed in full and 18 of these were excluded. Data were extracted from the remaining 35 articles. Level of partnership (creating, capturing, or changing) and type of partnership (collaborative or consultative) were coded. A thematic analysis revealed that three of the 35 articles involved creating practice, 19 captured current practice, and 13 were aimed at changing practice. Of the 27 articles in which details were provided about the partnerships between researchers and clinicians, 18 partnerships were collaborative and 9 were consultative. This review offers an initial step in examining the use of practice-based research in speech-language pathology, thereby demonstrating to researchers and clinicians how they can support each other to cocreate clinically relevant research. Les collaborations et partenariats entre les orthophonistes et les chercheurs représentent de belles opportunités de faire de la recherche axée sur la pratique. Afin que l’utilisation de la recherche axée sur la pratique se généralise en orthophonie, il est crucial de d’abord définir les objectifs et les résultats potentiels pouvant découler de ces projets de partenariat. Le présent article comporte deux volets. Dans un premier temps, nous décrivons un modèle de partenariat de recherche axée sur la pratique unissant orthophonistes et chercheurs. Celui-ci a été développé pour la présente étude et caractérise les partenariats selon trois types de résultats pouvant en découler : (a) création de pratiques, (b) évaluation des pratiques actuelles et (c) modification des pratiques. Dans un second temps, en nous appuyant sur notre modèle, nous avons réalisé une revue exploratoire de la littérature afin de cerner l’étendue et le type de la recherche axée sur la pratique réalisée dans le domaine de l’orthophonie. Une recherche dans des bases de données a permis de recenser 3510 articles répondant à nos critères d’inclusion. Deux lecteurs indépendants ont révisé les abrégés et les titres pour déterminer quels articles se qualifiaient pour un examen approfondi. Cinquante-trois articles ont été lus en entier et 18 ont été exclus des analyses. Les données des trente-cinq articles restants ont été extraites, puis codées selon le niveau de partenariat (création, évaluation ou modification) et le type de partenariat (collaboratif ou consultatif). Une analyse thématique a révélé que, parmi les 35 articles, 3 traitaient de la création de pratiques, 19 de l’évaluation de pratiques actuelles et 13 de modification des pratiques. Parmi les 27 articles contenant de l’information au sujet des partenariats entre les chercheurs et les cliniciens, 18 partenariats étaient collaboratifs et 9 étaient consultatifs. Cette revue constitue un premier pas dans l’évaluation du recours à la recherche axée sur la pratique en orthophonie et indique par le fait même de quelle façon les chercheurs et les cliniciens peuvent s’entraider dans la cocréation de recherches pertinentes sur le plan clinique. |
Record ID | 1310 |
Link | https://cjslpa.ca/files/2022_CJSLPA_Vol_46/No_3/CJSLPA_Vol_46_No_3_2022_1272.pdf |
CJSLPA is an open access journal which means that all articles are available on the Internet to all users immediately upon publication. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose.
CJSLPA does not charge authors publication or processing fees.
Copyright of the Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology is held by Speech-Language and Audiology Canada (SAC). Appropriate credit must be given (SAC, publication name, article title, volume number, issue number and page number[s]) but not in any way that suggests SAC endorses you or your use of the work. You may not use this work for commercial purposes. You may not alter, transform, or build upon this work.