Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology

Processing-Dependent Measures Sensitive to Language Performance Differences in Arabic-Speaking English Language Learners Compared to Children with Developmental Language Disorder

 
Author(s) Areej M. A. Balilah
Lisa M. D. Archibald
Volume 46
Number 3
Year 2022
Page(s) 171-184
Language English
Category Research Article
Keywords Arabic-speaking Children
English Language Learners
Developmental Language Disorder
Processing-dependent Measures
Abstract To address concerns regarding the utility of language measures that depend on linguistic knowledge
to distinguish English language learners from those with developmental language disorder, this
study compared the performance of Arabic-speaking English language learners with diverse
language experiences to the performance of age-matched monolingual children with and without
developmental language disorder on processing-dependent measures. The group of 6- to 9-year-old
English language learners (n = 59) whose first language was Arabic, and who had been learning English
as the language of instruction in Canada, and two monolingual groups from Saudi Arabia, typically
developing Arabic-speaking children (n = 369) and Arabic-speaking children with developmental
language disorder (n = 52), completed processing-dependent measures of short-term and working
memory. No differences were found between the groups of English language learners and typically
developing children on the short-term and working memory measures, with the exception of
the Arabic nonword repetition task. The performance of the English language learners group was
comparable to that of the Arabic-speaking children with developmental language disorder group on
the Arabic nonword repetition task and significantly lower than the typically developing group. The
English language learners group scored significantly higher than the typically developing and Arabic-speaking
children with developmental language disorder groups on only the digit recall subtest. The
findings suggest that processing-dependent measures may be valid assessment tools that minimize
the role of linguistic knowledge and experiences.

Afin de répondre aux réserves relatives à l’utilité des mesures langagières qui dépendent des
connaissances linguistiques pour distinguer les apprenants de langue anglaise ayant un trouble
développemental du langage et de ceux qui n’en ont pas, la présente étude a comparé les
performances à des mesures reposant sur le traitement de l’information d’apprenants de langue
anglaise arabophones ayant différentes expériences linguistiques avec celles d’enfants unilingues
appariés sur l’âge avec et sans trouble développemental du langage. Les mémoires à court-terme
et de travail d’un groupe d’apprenants de langue anglaise âgés de 6 à 9 ans (n = 59) dont la langue
maternelle était l’arabe et dont la langue d’enseignement était l’anglais, ainsi que deux groupes
d’enfants arabophones unilingues habitant en Arabie Saoudite (c.-à-d. un groupe de 369 enfants au
développement typique et un groupe de 52 enfants ayant un trouble développemental du langage)
ont été évaluées. Aucune différence n’a été relevée entre les performances du groupe d’apprenants
de langue anglaise et du groupe d’enfants au développement typique aux mesures de mémoires à
court terme et de travail, exception faite entre les performances de ces enfants à la tâche répétition
de non-mots arabes. La performance du groupe d’apprenants de langue anglaise s’est révélée
comparable à celle du groupe d’enfants arabophones ayant un trouble développemental du langage
à la tâche de répétition de non-mots arabes et significativement inférieure à celle du groupe d’enfants
au développement typique. Uniquement à la tâche de répétition de chiffres, le groupe d’apprenants
de langue anglaise a obtenu des scores significativement plus élevés que les groupes d’enfants
arabophones au développement typique et ayant un trouble développemental du langage. Les
résultats suggèrent que les mesures reposant sur le traitement de l’information pourraient être des
outils d’évaluation valides permettant de minimiser l’influence des connaissances linguistiques et des
expériences antérieures.
Record ID 1308
Link https://cjslpa.ca/files/2022_CJSLPA_Vol_46/No_3/CJSLPA_Vol_46_No_3_2022_1264.pdf
 

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