Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology

Clinical Validation and Preliminary Norms for the Reading and Writing Subtests of the Test d’évaluation du langage écrit québécois [Québec Evaluation of Written Language Test]

 
Author(s) Patricia Laniel
Bruno Gauthier
Volume 46
Number 2
Year 2022
Page(s) 123-140
Language French
Category Research Article
Keywords Test d’Évaluation du Langage Écrit Québécois
Dyslexie
Dysorthographie
Diagnostic des Troubles d’Apprentissages en Lectur
Sensibilité et Spécificité
Abstract The subtests Lecture de mots et de pseudomots [Reading of Words and Pseudowords] and Dictée de
mots et de pseudomots [Writing of Words and Pseudowords] of the Test d’évaluation du langage écrit
québécois [Québec Evaluation of Written Language Test] were created and prevalidated for assessing
dyslexia/dysorthographia in Québec French-speaking children in Grades 2 to 6 (Beaudry et al., 2020; Laniel
et al., 2022). This study aimed to consolidate the subtests’ validity in a clinical sample of children with
dyslexia/dysorthographia and to provide preliminary norms for these subtests. Two hundred and twenty
participants aged 7 to 12 years were divided into two groups: control (n = 171) and clinical (n = 49). Written
language skills were assessed using the two subtests of the Test d’évaluation du langage écrit québécois
[Québec Evaluation of Written Language Test]. A brief cognitive assessment was also carried out. Receiver
operating characteristic curves were used to determine the diagnostic sensitivity and specificity of the
six measures obtained with the subtests Lecture de mots et de pseudomots [Reading of Words and
Pseudowords] and Dictée de mots et de pseudomots [Writing of Words and Pseudowords]: word-reading
accuracy, word-reading speed, pseudoword-reading accuracy, pseudoword-reading speed, word-writing
accuracy, and word-writing speed. For clinical use, optimal cut-off values and preliminary norms are
presented for each measure. When all six measures are used together (with the criterion of exceeding the
optimal cut-off values for four or more of the measures), a sensitivity of 87.76% and a specificity of 97.66%
are found. These subtests are therefore relevant tools to use to diagnose or screen children for dyslexia/
dysorthographia.

Les sous-tests « Lecture de mots et de pseudomots » et « Dictée de mots et de pseudomots » du Test
d’évaluation du langage écrit québécois ont été développés et prévalidés pour permettre l’évaluation de la
dyslexie/dysorthographie chez les enfants francophones québécois de la 2e à la 6e année primaire (Beaudry
et al., 2020; Laniel et al., 2022). La présente étude visait à consolider leur validation auprès d’un échantillon
clinique composé d’enfants ayant une dyslexie/dysorthographie et à offrir des normes préliminaires pour
ces sous-tests. Les 220 participants âgés de 7 à 12 ans étaient répartis en deux groupes : contrôle (n = 171)
et clinique (n = 49). Une évaluation du langage écrit comprenant les deux sous-tests du Test d’évaluation
du langage écrit québécois ainsi qu’une brève évaluation cognitive ont été effectuées. Les courbes
de caractéristique de performance ont permis de déterminer les qualités diagnostiques (sensibilité et
spécificité) des six mesures obtenues aux sous-tests « Lecture de mots et de pseudomots » (précision
et vitesse de lecture de mots et de pseudomots) et « Dictée de mots et de pseudomots » (précision
de l’écriture de mots et de pseudomots). Des valeurs seuils optimales et des normes préliminaires sont
présentées pour chaque mesure, pour utilisation clinique. L’utilisation conjointe des six mesures (en
utilisant le critère de dépasser les valeurs seuils optimales pour quatre des mesures ou plus) équivaut à une
sensibilité de 87,76 % et une spécificité de 97,66 %. Ces sous-tests s’avèrent donc des outils pertinents pour
utilisation dans le cadre d’une démarche diagnostique ou de dépistage de la dyslexie/dysorthographie.
Record ID 1303
Link https://cjslpa.ca/files/2022_CJSLPA_Vol_46/No_2/CJSLPA_Vol_46_No_2_2022_1255.pdf
 

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