Author(s) |
Patricia Laniel Bruno Gauthier |
Volume | 46 |
Number | 2 |
Year | 2022 |
Page(s) | 123-140 |
Language | French |
Category | Research Article |
Keywords |
Test d’Évaluation du Langage Écrit Québécois Dyslexie Dysorthographie Diagnostic des Troubles d’Apprentissages en Lectur Sensibilité et Spécificité |
Abstract |
The subtests Lecture de mots et de pseudomots [Reading of Words and Pseudowords] and Dictée de mots et de pseudomots [Writing of Words and Pseudowords] of the Test d’évaluation du langage écrit québécois [Québec Evaluation of Written Language Test] were created and prevalidated for assessing dyslexia/dysorthographia in Québec French-speaking children in Grades 2 to 6 (Beaudry et al., 2020; Laniel et al., 2022). This study aimed to consolidate the subtests’ validity in a clinical sample of children with dyslexia/dysorthographia and to provide preliminary norms for these subtests. Two hundred and twenty participants aged 7 to 12 years were divided into two groups: control (n = 171) and clinical (n = 49). Written language skills were assessed using the two subtests of the Test d’évaluation du langage écrit québécois [Québec Evaluation of Written Language Test]. A brief cognitive assessment was also carried out. Receiver operating characteristic curves were used to determine the diagnostic sensitivity and specificity of the six measures obtained with the subtests Lecture de mots et de pseudomots [Reading of Words and Pseudowords] and Dictée de mots et de pseudomots [Writing of Words and Pseudowords]: word-reading accuracy, word-reading speed, pseudoword-reading accuracy, pseudoword-reading speed, word-writing accuracy, and word-writing speed. For clinical use, optimal cut-off values and preliminary norms are presented for each measure. When all six measures are used together (with the criterion of exceeding the optimal cut-off values for four or more of the measures), a sensitivity of 87.76% and a specificity of 97.66% are found. These subtests are therefore relevant tools to use to diagnose or screen children for dyslexia/ dysorthographia. Les sous-tests « Lecture de mots et de pseudomots » et « Dictée de mots et de pseudomots » du Test d’évaluation du langage écrit québécois ont été développés et prévalidés pour permettre l’évaluation de la dyslexie/dysorthographie chez les enfants francophones québécois de la 2e à la 6e année primaire (Beaudry et al., 2020; Laniel et al., 2022). La présente étude visait à consolider leur validation auprès d’un échantillon clinique composé d’enfants ayant une dyslexie/dysorthographie et à offrir des normes préliminaires pour ces sous-tests. Les 220 participants âgés de 7 à 12 ans étaient répartis en deux groupes : contrôle (n = 171) et clinique (n = 49). Une évaluation du langage écrit comprenant les deux sous-tests du Test d’évaluation du langage écrit québécois ainsi qu’une brève évaluation cognitive ont été effectuées. Les courbes de caractéristique de performance ont permis de déterminer les qualités diagnostiques (sensibilité et spécificité) des six mesures obtenues aux sous-tests « Lecture de mots et de pseudomots » (précision et vitesse de lecture de mots et de pseudomots) et « Dictée de mots et de pseudomots » (précision de l’écriture de mots et de pseudomots). Des valeurs seuils optimales et des normes préliminaires sont présentées pour chaque mesure, pour utilisation clinique. L’utilisation conjointe des six mesures (en utilisant le critère de dépasser les valeurs seuils optimales pour quatre des mesures ou plus) équivaut à une sensibilité de 87,76 % et une spécificité de 97,66 %. Ces sous-tests s’avèrent donc des outils pertinents pour utilisation dans le cadre d’une démarche diagnostique ou de dépistage de la dyslexie/dysorthographie. |
Record ID | 1303 |
Link | https://cjslpa.ca/files/2022_CJSLPA_Vol_46/No_2/CJSLPA_Vol_46_No_2_2022_1255.pdf |
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