Author(s) |
Élody Ross-Lévesque Emmanuelle Careau Chantal Desmarais |
Volume | 45 |
Number | 4 |
Year | 2021 |
Page(s) | 283-298 |
Language | French |
Category | Research Article |
Keywords |
Préparation à l’école Connaissances Langage Intervention |
Abstract |
School readiness, which encompasses a range of knowledge and skills, plays a critical role in children's academic success, particularly for those with language difficulties before school entry. This study aimed to examine what influences academic skills of kindergarten children with language difficulties. The first objective was to determine which language skills are related to kindergarten children’s low academic skills. The second objective was to determine how speech-language pathology services received prior to school entry are related to kindergarten children’s academic skills. Diverse tools were used to measure academic and language skills and services received by 49 Québec children in kindergarten. Factor analyses and non-parametric Mann-Whitney tests were used to meet the study’s objectives. The results show that children with low academic skills also have more difficulties in receptive vocabulary, syntactic comprehension, phonological awareness, and communicative participation. In comparison, early speech-language pathology services, the support of an assistant, and the diversity of service modalities are associated with better academic skills. This study highlights the importance of providing a continuum of services based on the needs of the child and family in order to promote successful school entry of children with language difficulties. La préparation à l’école, qui englobe un ensemble de connaissances et d’habiletés, joue un rôle crucial dans la réussite scolaire des enfants, particulièrement chez ceux présentant des difficultés de langage avant l’entrée à l’école. La présente étude vise à examiner ce qui influence les connaissances à la maternelle des enfants avec des difficultés de langage. Le premier objectif est de déterminer quelles habiletés langagières sont liées à de faibles connaissances à la maternelle. Le deuxième objectif est de déterminer comment les services reçus en orthophonie avant l’entrée à l’école sont liés aux connaissances chez l’enfant de maternelle. Différents outils ont servi à mesurer les connaissances, les habiletés de langage et les services reçus auprès de 49 enfants québécois à la maternelle. Des analyses factorielles et des tests non paramétriques de Mann-Whitney ont été utilisés afin de répondre aux objectifs de l’étude. Les résultats montrent que les enfants ayant de faibles connaissances ont également davantage de difficultés sur le plan du vocabulaire réceptif, de la compréhension syntaxique, de la conscience phonologique et de la participation communicative. La précocité des services, le soutien d’un assistant et la diversité des modalités de services sont toutefois liés à de meilleures connaissances. Cette étude souligne l’importance d’offrir un continuum de services basés sur les besoins de l’enfant et de sa famille, et ce, dans le but de favoriser le succès de l’entrée à l’école des enfants avec des difficultés langagières. |
Record ID | 1291 |
Link | https://cjslpa.ca/files/2021_CJSLPA_Vol_45/No_4/CJSLPA_Vol_45_No_4_2021_1235.pdf |
CJSLPA is an open access journal which means that all articles are available on the Internet to all users immediately upon publication. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose.
CJSLPA does not charge authors publication or processing fees.
Copyright of the Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology is held by Speech-Language and Audiology Canada (SAC). Appropriate credit must be given (SAC, publication name, article title, volume number, issue number and page number[s]) but not in any way that suggests SAC endorses you or your use of the work. You may not use this work for commercial purposes. You may not alter, transform, or build upon this work.