Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology

Portrait of language and academic skills of kindergarten children who received speech-language pathology services

 
Author(s) Élody Ross-Lévesque
Emmanuelle Careau
Chantal Desmarais
Volume 45
Number 4
Year 2021
Page(s) 283-298
Language French
Category Research Article
Keywords Préparation à l’école
Connaissances
Langage
Intervention
Abstract School readiness, which encompasses a range of knowledge and skills, plays a critical role in children's
academic success, particularly for those with language difficulties before school entry. This study aimed to
examine what influences academic skills of kindergarten children with language difficulties. The first objective
was to determine which language skills are related to kindergarten children’s low academic skills. The second
objective was to determine how speech-language pathology services received prior to school entry are
related to kindergarten children’s academic skills. Diverse tools were used to measure academic and language
skills and services received by 49 Québec children in kindergarten. Factor analyses and non-parametric Mann-Whitney tests were used to meet the study’s objectives. The results show that children with low academic skills also have more difficulties in receptive vocabulary, syntactic comprehension, phonological awareness, and communicative participation. In comparison, early speech-language pathology services, the support of an assistant, and the diversity of service modalities are associated with better academic skills. This study highlights the importance of providing a continuum of services based on the needs of the child and family in order to promote successful school entry of children with language difficulties.

La préparation à l’école, qui englobe un ensemble de connaissances et d’habiletés, joue un rôle crucial dans
la réussite scolaire des enfants, particulièrement chez ceux présentant des difficultés de langage avant
l’entrée à l’école. La présente étude vise à examiner ce qui influence les connaissances à la maternelle
des enfants avec des difficultés de langage. Le premier objectif est de déterminer quelles habiletés
langagières sont liées à de faibles connaissances à la maternelle. Le deuxième objectif est de déterminer
comment les services reçus en orthophonie avant l’entrée à l’école sont liés aux connaissances chez
l’enfant de maternelle. Différents outils ont servi à mesurer les connaissances, les habiletés de langage
et les services reçus auprès de 49 enfants québécois à la maternelle. Des analyses factorielles et des
tests non paramétriques de Mann-Whitney ont été utilisés afin de répondre aux objectifs de l’étude. Les
résultats montrent que les enfants ayant de faibles connaissances ont également davantage de difficultés
sur le plan du vocabulaire réceptif, de la compréhension syntaxique, de la conscience phonologique et
de la participation communicative. La précocité des services, le soutien d’un assistant et la diversité des
modalités de services sont toutefois liés à de meilleures connaissances. Cette étude souligne l’importance
d’offrir un continuum de services basés sur les besoins de l’enfant et de sa famille, et ce, dans le but de
favoriser le succès de l’entrée à l’école des enfants avec des difficultés langagières.
Record ID 1291
Link https://cjslpa.ca/files/2021_CJSLPA_Vol_45/No_4/CJSLPA_Vol_45_No_4_2021_1235.pdf
 

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