Author(s) |
Elaine Y. L. Kwok Danielle Glista Sheila T. F. Moodie |
Volume | 45 |
Number | 4 |
Year | 2021 |
Page(s) | 239-249 |
Language | English |
Category | Tutorial |
Keywords |
Implementation Stakeholders Participatory Research Co-production Practice-based Research |
Abstract |
Engaging knowledge users throughout the research process has been suggested to be an effective way to reduce or eliminate the gap between research and clinical practice. Within communication sciences and disorders, there is a growing interest in engaging knowledge users, particularly clinicians and patient partners, throughout the research process. This tutorial contributes to an emerging literature that offers guidance on how knowledge users can be engaged in research projects. We emphasize how knowledge users can be engaged in ways that facilitate shared responsibilities in decision making. This tutorial describes a six-step research methodology, concept mapping, as a candidate methodology for knowledge user engagement in research. To illustrate the steps involved in the concept mapping methodology, we share two of our own research projects that engaged audiologists and speech-language pathologists. We further discuss how knowledge user engagement can vary along a continuum in each of the six steps in concept mapping in order to promote authentic partnership practices. Last, we reflect on our own experience to highlight the strengths and limitations of the concept mapping research approach and offer some recommendations. Un moyen qui a été suggéré comme étant efficace pour réduire, voire éliminer, l’écart entre la recherche et la pratique clinique est l’intégration des utilisateurs des connaissances dans le processus de recherche. Dans le domaine des sciences et troubles de la communication humaine, on remarque par ailleurs un intérêt grandissant envers l’intégration des utilisateurs des connaissances au processus de recherche, tout particulièrement les cliniciens et les patients partenaires. Le présent tutoriel contribue ainsi à une littérature émergente et a pour objectif d’offrir des conseils quant à la façon d’impliquer les utilisateurs de connaissances dans des projets de recherche. Nous mettons l’accent sur la façon dont les utilisateurs des connaissances peuvent être intégrés pour faciliter le partage des responsabilités lors de la prise de décisions. Nous décrivons une méthodologie composée de six étapes, soit la cartographie conceptuelle (concept mapping), à titre de candidate pour l’intégration des utilisateurs des connaissances au processus de recherche. Afin d’illustrer les étapes de cette méthodologie, nous présentons deux de nos projets de recherche ayant intégré des audiologistes et des orthophonistes. Nous discutons également de la façon dont la participation des utilisateurs des connaissances peut varier sur un continuum au cours de chacune des six étapes de la cartographie conceptuelle, et ce, afin de promouvoir l’émergence de partenariats authentiques. Finalement, nous revenons sur nos propres expériences afin de souligner les forces et les limitations de la cartographie conceptuelle à titre d’approche méthodologique et nous proposons quelques recommandations. |
Record ID | 1288 |
Link | https://cjslpa.ca/files/2021_CJSLPA_Vol_45/No_4/CJSLPA_Vol_45_No_4_2021_1252.pdf |
CJSLPA is an open access journal which means that all articles are available on the Internet to all users immediately upon publication. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose.
CJSLPA does not charge authors publication or processing fees.
Copyright of the Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology is held by Speech-Language and Audiology Canada (SAC). Appropriate credit must be given (SAC, publication name, article title, volume number, issue number and page number[s]) but not in any way that suggests SAC endorses you or your use of the work. You may not use this work for commercial purposes. You may not alter, transform, or build upon this work.