Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology

Syllabic Structures Inventory for Francophone Children: A Tool for Intervention Planning in Childhood Apraxia of Speech

 
Author(s) Nathalie Aubry
Isabelle Bissonnette
Sophie Raymond
Marc Perron
Louise Duchesne
Volume 45
Number 3
Year 2021
Page(s) 189-207
Language French
Category Research Article
Keywords DYSPRAXIE VERBALE
STRUCTURES SYLLABIQUES
ÉVALUATION
PLAN D’INTERVENTION
Abstract The purpose of this article is to present a new tool that we designed to comprehensively test the
production of various syllable structures in children with childhood apraxia of speech. The tool
described in this study is the Syllabic Structures Inventory for Francophone Children [Inventaire des
structures syllabiques chez l’enfant francophone]. The tool includes more than 190 words that allow
for specific and exhaustive assessment of different syllable structures in French. The purpose of the
tool is to support individualized intervention planning for French-speaking children with childhood
apraxia of speech aged 3 to 6 years. We conducted a study to describe the selection process of the
items included in the tool as it needed to include a large variety of syllable structures, recognizable
images needed to accompany all target words, and selected words needed to correspond to 3- to
6-years-olds’ expected level of language development. First, an expert committee of speech-language
pathologists provided feedback on the tool (iconographic representativeness and choice
of words). We then administered the tool to 74 typically developing children aged 3 to 6 years to
determine the proportion of recognized words. Overall, the results show that the inventory’s target
words correspond to the vocabulary level of young children. This innovative tool is thus adequate for
planning individualized treatment for 3- to 6-years-olds with childhood apraxia of speech.

Cet article a pour but de présenter un nouvel outil qui a été conçu pour évaluer de façon approfondie
la production des structures syllabiques des enfants qui ont une dyspraxie verbale. L’outil d’évaluation
décrit dans la présente étude, soit l’Inventaire des structures syllabiques chez l’enfant francophone,
comprend plus de 190 mots qui permettent d’évaluer de manière spécifique et exhaustive la
production des différentes structures syllabiques du français, dans le but de soutenir l’élaboration
de plans de traitement individualisés pour les enfants francophones âgés de 3 à 6 ans qui ont une
dyspraxie verbale. Nous avons effectué une étude qui décrit le processus de sélection des items de
l’inventaire. En effet, il fallait inclure une large variété de structures syllabiques et bien représenter
chaque mot cible par une image simple à reconnaître. Il fallait aussi que les mots sélectionnés
correspondent au niveau de développement linguistique attendu chez des enfants âgés de 3 à 6
ans. D’abord, un comité d’expertes (orthophonistes) a donné son opinion sur l’outil (représentativité
iconographique et choix des mots). Puis, l’inventaire a été administré à un groupe de 74 enfants ayant
un développement typique âgés de 3 à 6 ans afin d’établir un taux de reconnaissance des images. Les
résultats montrent globalement que l’outil propose des mots cibles adaptés au niveau de vocabulaire
de jeunes enfants. Cet outil novateur se révèle donc adéquat pour l’élaboration de plans de traitement
individualisés pour les enfants de 3 à 6 ans qui ont une dyspraxie verbale.
Record ID 1284
Link https://cjslpa.ca/files/2021_CJSLPA_Vol_45/No_3/CJSLPA_Vol_45_No_3_2021_1216.pdf
 

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