Author(s) |
Catherine Julien Marie-Eve Lamontagne Francine Julien-Gauthier Marie-Catherine St-Pierre Chantal Desmarais |
Volume | 45 |
Number | 3 |
Year | 2021 |
Page(s) | 167-177 |
Language | English |
Category | Research Note |
Keywords |
Adolescents Developmental language disorder Intervention Logic model Communication skills |
Abstract |
A logic model is a graphical representation synthetically illustrating the links among resources, activities, results, and expected outcomes of a program. In recent years, the logic model has become a key tool in guiding the development and implementation of new interventions in several health science disciplines. In this study, the logic model was the first step in designing a new intervention program to improve the communication and social skills of adolescents with a developmental language disorder. This article presents the development of a five-stage logic model through a collaborative research process. It offers recommendations to stakeholders wishing to integrate the logic model in intervention development. We developed the logic model for the intervention with three participant groups: (a) adolescents with developmental language disorder (n = 2) and their parents (n = 2), (b) professionals in practice settings (n = 9), and (c) members of the research team (n = 6). Findings related to the facilitative processes and the challenges identified come from the analysis of scientific and clinical documents, notes taken during intervention workshops, research team meetings, discussions with the regional resource involved in schools, and three meetings with professionals working with adolescents with developmental language disorder. This article contributes to the existing body of knowledge on the method of logic model development by describing the processes that are specific to the development of a speech-language pathology intervention. Un modèle logique est une représentation graphique illustrant de façon synthétique les liens entre les ressources, les activités, les résultats et les impacts attendus d’un programme. Au cours des dernières années, le modèle logique est devenu un outil clé pour guider l’élaboration et l’implantation de nouvelles interventions dans plusieurs disciplines des sciences de la santé. Dans la présente étude, le modèle logique constituait la première étape de conception d’un nouveau programme d’intervention visant à améliorer les habiletés de communication et sociales d’adolescents ayant un trouble développemental du langage. Cet article présente les cinq étapes, effectuées dans un processus de recherche collaborative, ayant mené à l’élaboration d’un modèle logique. Il propose également des recommandations aux intervenants qui souhaiteraient intégrer un modèle logique pour le développement de leurs interventions. Trois groupes de participants ont participé au développement du modèle logique de l’intervention : (a) des adolescents ayant un trouble développemental du langage (n = 2) et leurs parents (n = 2), (b) des professionnels des milieux de pratique (n = 9) et (c) les membres de l’équipe de recherche (n = 6). Les constats relatifs aux processus facilitateurs et aux défis identifiés proviennent de l'analyse de documents de nature scientifique et clinique, de notes prises lors d’ateliers d’intervention, de réunions d'équipes de recherche, de discussions avec la ressource régionale impliquée dans les milieux scolaires et de trois rencontres menées auprès de professionnels travaillant avec des adolescents ayant un trouble développemental du langage. Cet article contribue au corpus de connaissances disponibles sur la méthode d’élaboration du modèle logique en décrivant les processus qui sont spécifiques à l’élaboration d’une intervention en orthophonie. |
Record ID | 1282 |
Link | https://cjslpa.ca/files/2021_CJSLPA_Vol_45/No_3/CJSLPA_Vol_45_No_3_2021_1219.pdf |
CJSLPA is an open access journal which means that all articles are available on the Internet to all users immediately upon publication. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose.
CJSLPA does not charge authors publication or processing fees.
Copyright of the Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology is held by Speech-Language and Audiology Canada (SAC). Appropriate credit must be given (SAC, publication name, article title, volume number, issue number and page number[s]) but not in any way that suggests SAC endorses you or your use of the work. You may not use this work for commercial purposes. You may not alter, transform, or build upon this work.