Author(s) |
Robin Gaines Yolanda Korneluk Danielle Quigley Abigail D. Delehanty Laurie A. Vismara |
Volume | 45 |
Number | 2 |
Year | 2021 |
Page(s) | 113-130 |
Language | English |
Category | Clinical Focus |
Keywords |
Autism Spectrum Disorders Pathway to care Early intervention |
Abstract |
The Act Early Autism Project created and assessed an early pathway to care for toddlers whose parents had informed concerns about their development. The three-step pathway included (1) reliable education provided to the broad Ottawa community about recognizing early signs of Autism Spectrum Disorder, (2) an invitation to a responsive two-level screening for Autism Spectrum Disorder, and (3) the provision of an in-home parent-mediated intervention for those positively identified at risk. This paper describes our evaluation of the pathway feasibility as 15 toddlers progressed to early intervention within 1 year. Parents used a first level paper screening tool to report their concerns to knowledgeable professionals about their toddlers’ development and to identify risk for Autism Spectrum Disorder. Professionals then provided second level observational screening to obtain more detailed information about the skills and behaviours of those toddlers identified as high risk at first level screening. A 12-week parent-mediated intervention followed positive second level screening. Pre- and post-standardized parent report measures revealed changes in child behaviours during and immediately following the intervention. Autism Diagnostic Observation Schedule results following the study supported the Act Early Autism Project pathway to care as they provided a confirming diagnosis for all children who completed the pathway. Finally, parent perspectives of the pathway were elicited and are discussed. Le projet Act Early Autism a créé et évalué une trajectoire de soins qui visait la prise en charge précoce des enfants dont les parents s’inquiétaient de leur développement. Cette trajectoire comprenait trois étapes : (1) une distribution d’informations fiables à la population de la grande région d’Ottawa sur la façon de reconnaître les signes précoces du trouble du spectre de l’autisme, (2) une invitation à effectuer un test de dépistage du trouble du spectre de l’autisme réalisé en deux étapes et (3) la mise en place d’une intervention réalisée à la maison par les parents des enfants identifiés comme étant à risque d’avoir un trouble du spectre de l’autisme. Cet article décrit la faisabilité de cette trajectoire en examinant le cheminement de 15 enfants lors de leur prise charge précoce qui s’est échelonnée sur un an. Les parents ont d’abord rempli un questionnaire de dépistage visant à transmettre leurs inquiétudes concernant le développement de leur enfant à un professionnel expérimenté et à identifier si leur enfant était à risque d’avoir un trouble du spectre de l’autisme. Les professionnels ont ensuite effectué un dépistage en observant les habiletés et comportements des enfants identifiés comme étant à risque d'avoir un trouble du spectre de l’autisme dans la première étape du dépistage afin d’obtenir des informations détaillées sur ces aspects. Ce second dépistage a été suivi d’une intervention de 12 semaines menée par les parents. Les résultats obtenus pré- et post-intervention à des questionnaires parentaux normalisés ont révélé des changements dans les comportements des enfants pendant et immédiatement après l’intervention. Les résultats obtenus avec l’outil Autism Diagnostic Observation Schedule à la fin de l’étude corroborent l’efficacité de la trajectoire de soins du projet Act Early Autism puisque tous les enfants ayant participé à toutes les étapes de la trajectoire ont vu leur diagnostic confirmé. Enfin, les points de vue des parents sur la trajectoire ont été recueillis et discutés. |
Record ID | 1277 |
Link | https://cjslpa.ca/files/2021_CJSLPA_Vol_45/No_2/CJSLPA_Vol_45_No_2_2021_1201.pdf |
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