Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology

Trends in Neonatal Dysphagia Research: Insights From a Text Mining Approach

 
Author(s) Rahul Krishnamurthy
Radish Kumar Balasubramanium
Nutan Kamath
Kamalakshi G. Bhat
Volume 44
Number 1
Year 2020
Page(s) 9-18
Language English
Category Research Article
Keywords swallowing
swallowing disorders
dysphagia
neonatal dysphagia
text mining
Abstract Meta-research is an emerging field that can provide valuable insights into research trends. This preliminary meta-research study aimed to trace and describe the research patterns in the area of neonatal dysphagia from 1970 to present using the technique of text mining. It also aimed to compare the amount of published research in the last 5 decades, identify journals that published the most research papers on neonatal dysphagia, and provide insights into the most common research topics. We utilized a combination of text mining and bibliometric–scientometrics techniques. The titles and abstracts of various scientific articles were analyzed for word frequency and relationship between them using hierarchical cluster analysis and co-occurrence network techniques. A total of 1819 research articles were published across various journals under the Scopus database. Research themes centred around feeding problems in neonates, clinical evaluation, and management, and a few studies focused on treatment outcomes. Findings of this study emphasize the need for unification of terminologies, wider adaptation of the International Classification of Functioning, Disability, and Health framework (World Health Organization, 2001), interprofessional education, and more evidence to support the practice of neonatal dysphagia.

La métarecherche est un domaine de recherche en émergence et pouvant fournir de précieux renseignements sur les tendances de recherche. La présente métarecherche préliminaire avait pour objectif de retracer et de décrire les tendances de recherche au sujet de la dysphagie chez le nouveau-né (depuis 1970), en utilisant une technique intitulée « exploration de texte » (text mining). Cette métarecherche avait également pour objectif d’examiner la quantité d’études ayant été publiées dans les cinq dernières décennies, d’identifier les revues qui ont publié le plus d’articles de recherche au sujet de la dysphagie chez le nouveau-né et de fournir un aperçu des sujets de recherche les plus fréquents. Une combinaison de techniques d’exploration de texte et de bibliométrie-scientométrie a été utilisée. La fréquence des mots, ainsi les relations entre ceux-ci, des titres et résumés d’une variété d’articles scientifiques ont été analysées à l’aide de techniques de classifications hiérarchiques et de réseaux de cooccurrence de termes. Un total de 1819 articles de recherche ont été publiés dans les diverses revues indexées dans la base de données Scopus. Les thèmes de recherche de ceux-ci étaient axés sur les problèmes d’alimentation des nouveau-nés, ainsi que sur l’évaluation clinique et la prise en charge de la dysphagie. Le thème de recherche de quelques études portait également sur les effets des interventions. Les résultats de la présente étude soulignent la nécessité d’unifier les terminologies utilisées, d’adopter de façon plus généralisée le cadre proposé dans la Classification internationale du fonctionnement, du handicap et de la santé (World Health Organization, 2001), d’offrir des activités de formation interprofessionnelle et de disposer de davantage de données probantes pour soutenir la pratique auprès de nouveau-nés dysphagiques.
Record ID 1255
Link https://cjslpa.ca/files/2020_CJSLPA_Vol_44/No_1/CJSLPA_Vol_44_No_1_2020_MS_1202.pdf
 

CJSLPA is an open access journal which means that all articles are available on the Internet to all users immediately upon publication. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose.

CJSLPA does not charge authors publication or processing fees.

Copyright of the Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology is held by Speech-Language and Audiology Canada (SAC). Appropriate credit must be given (SAC, publication name, article title, volume number, issue number and page number[s]) but not in any way that suggests SAC endorses you or your use of the work. You may not use this work for commercial purposes. You may not alter, transform, or build upon this work.