Author(s) |
Anne Lafay Julie Cattini |
Volume | 42 |
Number | 2 |
Year | 2018 |
Page(s) | 127-144 |
Language | French |
Category | Review Article |
Keywords |
Évaluation Mathématique Trouble des Apprentissages en Mathématiques Dyscalculie Enfant Francophone Psychométrie Validité Fidélité |
Abstract |
According to the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed.; DSM-5; American Psychiatric Association, 2013 [English version], 2016 [French version]), objective assessment is an important step in evaluating children with mathematical difficulties. It can help professionals determine whether children’s academic competence is below that expected for their chronological age. Until now, no study has investigated the psychometric characteristics of French clinical tests to assess the mathematical abilities of French-speaking children. However, clinicians must carefully select the test(s) they would use to assess their patients. The present study has two goals: (a) to update the recension of French clinical tools for the assessment of mathematical abilities realized by Lafay, St-Pierre, and Macoir (2014) and (b) to analyze the psychometric properties of these tools. The results showed that although many assessment tools are available, few satisfy psychometric standards. Thus, the discriminating value of these tools is called into question. This study promotes using an evidence-based approach to help clinicians adopt a reflexive practice when selecting diagnostic tests. Si nous nous référons au Manuel diagnostique et statistique des troubles mentaux (5e éd.; DSM-5; American Psychiatric Association, 2013 [version anglaise], 2016 [version française]), l’évaluation d’un enfant en difficulté mathématique doit comporter une évaluation objective. Cette évaluation vient aider le clinicien à déterminer si les compétences scolaires de l’enfant sont nettement en-dessous du niveau escompté pour l’âge chronologique. Jusqu’à présent, aucune étude ne s’est intéressée à évaluer les qualités psychométriques des tests disponibles en français pour évaluer les capacités mathématiques des enfants francophones. Pourtant, les professionnels sont amenés à faire un choix éclairé sur le ou les test(s) qu’ils utiliseront avec leurs patients. La présente étude vise, d’une part, à mettre à jour la recension des outils disponibles en français pour l’évaluation mathématique qui avait été établie par Lafay, St-Pierre et Macoir (2014) et, d’autre part, à analyser leurs qualités psychométriques. Les résultats obtenus montrent que, bien que plusieurs outils soient disponibles, peu d’entre eux répondent aux standards psychométriques. Cela remet donc en question la valeur discriminante des outils disponibles. Ainsi, cette étude promeut l’utilisation d’une pratique basée sur les données probantes pour aider les cliniciens à adopter une pratique réflexive lors du choix des tests diagnostiques. |
Record ID | 1232 |
Link | https://cjslpa.ca/files/2018_CJSLPA_Vol_42/No_02/CJSLPA_Vol_42_No_2_2018_MS_1129.pdf |
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