Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology

Client-Clinician Perspectives of the Importance of Factors in the Client-Clinician Interaction That Influence Hearing Aid Uptake: Initial Results / Points de vue client-clinicien de l’importance de facteurs, dans l’interaction client-clinicien …

 
Author(s) Laya Poost-Foroosh
Mary Beth Jennings
Margaret Cheesman
Christine Meston
Volume 38
Number 3
Year 2014
Page(s) 326-38
Language English
Category
Keywords hearing
loss
aid
uptake
client-centered
care
shared
decision
making
Abstract This brief report provides the results of a pilot study that investigated the importance ratings of factors in the client-clinician interaction that influence hearing aid adoption and compared the importance ratings between the client and clinician groups.

Eleven clients (six of whom owned hearing aids and five who did not), and nine audiologists who worked in a variety of clinical settings participated in the study. All participants were located within driving distance of the research site.

One hundred and twenty-two statements generated in a previous study by Poost-Foroosh and colleagues (2011) were used as the rating instrument in the current study. Participants were asked to rate how important each of the individual statements were in a person’s decision to purchase hearing aids on a 5-point Likert scale (1= minimally important, 2= somewhat important, 3= moderately important, 4= very important, 5= extremely important). Importance ratings for each statement were averaged across each participant group and each concept to create mean statement and concept ratings for each group.

The comparisons of the importance ratings between groups indicated a significant difference only in the concept conveying device information by clinician, which was rated much higher by clients. These results are similar to findings in the medical literature which indicate that patients place greater value on the provision of information than do physicians. These findings suggest that audiologists may underestimate the importance of conveying information about hearing instruments to their clients. The differences between audiologist and client ratings at the concept and statement levels denote clients’ preferences for acquiring informational resources to make an informed choice. Client participants indicated a preference for shared decision making and being empowered. The findings of the current study underline the importance of the shift from a biomedical model to client-centered approach to care in clinical encounters that may lead to increased hearing aid adoption. A nationwide follow up study is being undertaken to confirm the results of this study with a larger and more geographically and professionally diverse sample.

Ce bref rapport révèle les résultats d’une étude pilote sur le classement par ordre d’importance de facteurs qui, dans l’interaction clientclinicien, influencent le recours à un appareil auditif, et comparait les cotes d’importance entre les groupes de clients et de cliniciens.

Onze clients (dont six possédaient des appareils auditifs et cinq n’en possédaient pas), et neuf audiologistes qui travaillaient dans une variété de milieux cliniques ont participé à l’étude. Tous les participants étaient situés à distance de voiture du site de recherche.

Cent vingt et un énoncés générés dans une étude de Poost-Foroosh et collaborateurs (2011) ont été utilisés comme instrument de classement dans la présente recherche. On a demandé aux participants de classer par ordre d’importance sur une échelle Likert à 5 points (1= le moins important, 2= un peu important, 3= modérément important, 4= très important, 5= extrêmement important) les énoncés en lien avec la décision d’une personne d’acheter des appareils auditifs . On a fait la moyenne des classements par importance pour chaque groupe de participants et chaque concept afin de calculer la moyenne du score des énoncés et des cotes de concepts pour chaque groupe.

Les comparaisons des cotes d’importance entre les groupes ont indiqué une différence significative seulement dans le concept transmission d’information sur l’appareil par le clinicien, qui était noté beaucoup plus haut par les clients. Ces résultats sont semblables aux constatations dans la littérature médicale, qui indiquent que les clients placent une plus grande valeur que les médecins sur la transmission d’information. Ces conclusions suggèrent que les audiologistes peuvent sous-estimer l’importance de transmettre à leurs clients de l’information sur les appareils auditifs. Les différences entre les jugements des audiologistes et des clients pour ce qui est du concept et de l’énoncé dénotent les préférences des clients pour obtenir des ressources d’information afin de faire un choix éclairé. Les clients participants ont mentionné une préférence pour une prise de décision partagée et pour être en contrôle. Les conclusions de la présente étude soulignent l’importance que le passage d’un modèle biomédical à une approche axée sur le client, ayant lieu dans les cliniques, pourrait augmenter le nombre de personnes ayant recours à des appareils auditifs. Une étude de suivi à la grandeur du pays est entreprise pour confirmer les résultats de cette étude avec un échantillon plus grand et plus géographiquement et professionnellement diversifié.
Record ID 1159
Link https://cjslpa.ca/files/2014_CJSLPA_Vol_38/No_03/CJSLPA_Fall_2014_Vol_38_No_3_Paper_4_Poost-Foroosh_et_al.pdf
 

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