Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology

First Nations and Métis Early Literacy and Language Enrichment Program / Programme d’enrichissement précoce de littératie et du langage chez les Premières nations et les Métis

 
Author(s) Nausheen Khan, M.Sc. R.SLP, CCC
Sandy Paddick, B.F.A. MSLP
Volume 38
Number 2
Year 2014
Page(s) 194-205
Language English
Category
Keywords
Abstract This article describes a pilot intervention program that was specifically developed to address perceived areas of weakness in the early literacy abilities of First Nations, Métis, and Inuit children using a culturally adapted curriculum. The program arose as a result of a need identified by a school division in Northern Alberta to address concerns that children from First Nation and Métis backgrounds entering school were less prepared to develop reading skills than their non-Aboriginal peers. Teachers and principals indicated that young Aboriginal students did not begin school with the readiness skills required for success in the classroom. The school division contracted with Khan Communication Services, Inc. to implement a language enrichment program targeting children in the early elementary grades that would ensure that all children were equally prepared for the development of literacy skills and would be more likely to achieve reading success in higher grades. This article describes the program and presents preliminary outcome data. The findings resulted in the continuation and expansion of the program to all elementary schools in the School Division.

Cet article décrit un programme pilote d’intervention qui fut spécifiquement développé pour traiter des domaines perçus de faiblesse dans les habiletés précoces de littératie chez des enfants des Premières nations, Métis et Inuit utilisant un programme d’étude culturellement adapté. Le programme est né d’un besoin identifié par une division d’école du Nord de l’Alberta de répondre à des inquiétudes à l’effet que des enfants provenant de Premières nations et de familles Métis entraient à l’école moins préparés à développer des habiletés de lecture que leurs pairs non autochtones. Les enseignants et directeurs avaient indiqué que les jeunes élèves autochtones n’avaient pas commencé l’école avec la préparation nécessaire pour réussir en classe.

La division scolaire a accordé un contrat à Khan Communication Services Inc. pour mettre en oeuvre un programme d’enrichissement du langage qui s’adressait aux enfants des premiers niveaux du primaire et qui garantirait que tous les enfants seraient également préparés à développer des habiletés en littératie et auraient plus de probabilités de réussir en lecture dans les classes plus avancées. Cet article décrit le programme et présente des données préliminaires de résultats. Les conclusions ont eu pour résultat la continuation et l’expansion du programme à toutes les écoles primaires de la division scolaire.
Record ID 1150
Link https://cjslpa.ca/files/2014_CJSLPA_Vol_38/No_02/CJSLPA_Summer_2014_Vol_38_No_2_Paper_4_Khan_Paddick.pdf
 

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