Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology

Démarche novatrice d’évaluation des besoins des enfants et adolescents dysphasiques et stratégies d’intervention / Innovative Evaluation Process of the Needs of Dysphasic Children and Adolescents, and Intervention Strategies

 
Author(s) Bernard Michallet
Paul Boudreault
Volume 38
Number 1
Year 2014
Page(s) 58-70
Language French
Category
Keywords dysphasie
évaluation
besoins
stratégie
d’intervention
instrument
Abstract Parents et intervenants sont directement interpellés par le soutien à apporter à l’enfant présentant
une dysphasie. Une étude visant à connaître les besoins des jeunes dysphasiques de 4 ans à
15 ans est actuellement en cours au Québec. Dans le cadre de cette recherche, un instrument
transdisciplinaire de mesure des habiletés et des besoins des enfants et adolescents dysphasiques
a été élaboré. Ce texte a pour objectif de présenter cet instrument qui est utilisable tant pour la
recherche que pour la clinique. Les 103 items de l’instrument sont répartis en sept domaines
d’activités: autonomie personnelle; communication; comportement; autonomie scolaire;
cognition, relations interpersonnelles; connaissance de soi. L’évaluation se fait conjointement par
un intervenant et un parent (ou le jeune lui-même s’il en est capable), ce qui contribue à créer ou
renforcer la relation de partenariat entre les divers acteurs. Le traitement des informations génère
un profil individualisé faisant ressortir les forces, faiblesses et besoins en vue de la préparation
d’un plan d’intervention pouvant impliquer des professionnels de plusieurs disciplines en plus
des parents. À cet effet, des stratégies d’intervention sont associées à chacune des habiletés
observées et des besoins identifiés afin de guider parents et intervenants. Un site Web permet de
faire le lien entre les acteurs concernés afin d’offrir un suivi continu de l’évaluation et des stratégies
d’intervention traduisant des besoins. Une recherche longitudinale se poursuit afin d’enrichir encore
la base de données des stratégies.

Parents and stakeholders are directly affected by the support required by a dysphasic child.
Research is currently taking place in Quebec on the needs of dysphasic children and youth between
4 and 15 years of age. In the context of this research, an interdisciplinary tool has been developed to
measurement the skills and needs of dysphasic children and adolescents. The goal of this paper is
to present this tool that can be used for both research and clinical intervention. The 103 elements
of this tool evaluate seven areas of activities: personal autonomy; communication; behaviour;
school autonomy; cognition, interpersonal relationships; self-awareness. The evaluation is done
jointly by a caretaker and a parent (or the child if able to so), which contributes to the creation of or
reinforcement of the partnership among the various parties. The analysis of the data generates
an individual profile highlighting the strengths, weaknesses and needs, which is used to prepare
an intervention plan that may involve various disciplines as well as the parents. To that effect, the
intervention strategies are tailored to each of the observed skills and identified needs so as to guide
the parents and caretakers. A web site facilitates communication between the parties involved and
provides continuous follow-up of the evaluation and intervention strategies for the identified needs.
A longitudinal study is being pursued to further enrich this data base of strategies.
Record ID 1144
Link https://cjslpa.ca/files/2014_CJSLPA_Vol_38/No_01/CJSLPA_Spring_2014_Vol_38_No_1_Michallet-Boudreault.pdf
 

CJSLPA is an open access journal which means that all articles are available on the Internet to all users immediately upon publication. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose.

CJSLPA does not charge authors publication or processing fees.

Copyright of the Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology is held by Speech-Language and Audiology Canada (SAC). Appropriate credit must be given (SAC, publication name, article title, volume number, issue number and page number[s]) but not in any way that suggests SAC endorses you or your use of the work. You may not use this work for commercial purposes. You may not alter, transform, or build upon this work.