Author(s) |
Benoît Jutras Renée Ducharme-Roy Manon Trudel Stéphane Lefebvre Nicole Normandin |
Volume | 36 |
Number | 2 |
Year | 2012 |
Page(s) | 124-141 |
Language | French |
Category | |
Keywords |
perception auditive de la parole dans le bruit écoute dichotique effet développement enfant |
Abstract |
Objectif : Le projet visait l’étude des valeurs normatives de deux tests de parole en français : le test d’écoute dichotique de mots et le test d’écoute de phrases en compétition avec une histoire. Méthodologie : Quarante-quatre et 45 enfants sans problème d’audition de six à onze ans, répartis en cinq groupes selon l’âge, ont été soumis respectivement à deux tests de parole adaptés en français : le Synthetic Sentence Identification – Ipsilateral Competing Message (SSI-ICM) et le Staggered Spondaic Word (SSW). Les performances des enfants aux tests ont été comparées à celles de 68 enfants de l’étude de Bérard (1990-1993). Résultats : Pour le SSI-ICM, les résultats ont révélé une différence significative entre les performances des enfants des deux cohortes uniquement pour le rapport signal/bruit de 0 dB. Les résultats des analyses statistiques se rapportant au SSW n’ont montré aucune différence significative entre les performances des enfants des deux cohortes. Cependant, ils ont révélé une différence significative entre les performances des enfants plus jeunes et celles des enfants plus vieux. De plus, de manière générale, le nombre d’erreurs était significativement plus élevé dans les conditions d’écoute où les mots étaient présentés en même temps comparativement aux conditions où les mots n’étaient pas en compétition. Conclusion : Des valeurs normatives ont été calculées pour les deux tests à partir des données des deux cohortes d’enfants. La présente étude contribue à l’établissement de normes chez un plus grand échantillon d’enfants pour ces deux tests adaptés en français. Goal: The project aimed at a study of the normative values of two speech tests adapted to French: A dichotic listening test with words and a test of listening to competing sentences with a story. Methodology: Forty four and 45 children without hearing problems from six to eleven years of age, divided into five groups according to age, were submitted to two speech tests adapted to French: the Synthetic Sentence Identification – Ipsilateral Competing Message (SSI-ICM) and the Staggered Spondaic Word (SSW). The performance of the children in the tests was compared to those of the 68 children in the Bérard Study (1990-1993). Results: For the SSI-ICM, the results showed a significant difference between the performances of the children of the two groups only for the signal/noise ratio of 0 dB. The results of the statistical analyses with regards to the SSW revealed no significant difference between the children of the two groups. However, they showed a significant difference between the performances of younger and older children. Furthermore, generally, the number of errors was significantly higher in listening conditions where the words were presented at the same time as opposed to when the words were not competing. Conclusion: Normative values were calculated for both tests based on the data from both groups of children. The present study contributes to the establishment of norms in a greater selection of children for these two tests adapted to French. |
Record ID | 1098 |
Link | https://cjslpa.ca/files/2012_CJSLPA_Vol_36/No_02_88_175/Jutras_Ducharme-Roy_Trudel_Lefebvre_Normandin-CJSLPA.pdf |
CJSLPA is an open access journal which means that all articles are available on the Internet to all users immediately upon publication. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose.
CJSLPA does not charge authors publication or processing fees.
Copyright of the Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology is held by Speech-Language and Audiology Canada (SAC). Appropriate credit must be given (SAC, publication name, article title, volume number, issue number and page number[s]) but not in any way that suggests SAC endorses you or your use of the work. You may not use this work for commercial purposes. You may not alter, transform, or build upon this work.