Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology

Importance of the auditory perceptual target to the achievement of speech production accuracy

 
Author(s) Douglas M. Shiller
Susan Rvachew
Francoise Brosseau-Lapré
Volume 34
Number 3
Year 2010
Page(s) 181-192
Language English
Category
Keywords speech
sound
disorders
motor
control
perception
and
therapy
Abstract The purpose of this paper is to discuss the clinical implications of a model of the segmental component of speech motor control called the DIVA model (Directions into Velocities of Articulators). The DIVA model is implemented on the assumption that the infant has perceptual knowledge of the auditory targets in place before learning accurate production of speech sounds and suggests that diffi culties with speech perception would lead to imprecise speech and inaccurate articulation. We demonstrate through a literature review that children with speech delay, on average, have signifi cant diffi culty with perceptual knowledge of speech sounds that they misarticulate. We hypothesize, on the basis of the DIVA model, that a child with speech delay who has good perceptual knowledge of a phonological target will learn to make the appropriate articulatory adjustments to achieve phonological goals. We support the hypothesis with two case studies. The fi rst case study involved short-term learning in a laboratory task by a child with speech delay. Although the child misarticulated sibilants, he had good perceptual and articulatory knowledge of vowels. He demonstrated that he was fully capable of spontaneously adapting his articulatory patterns to compensate for altered feedback of his own speech output. The second case study involved longer-term learning during speech therapy. This francophone child received 6 weeks of intervention that was largely directed at improving her perceptual knowledge of /ʃ/, leading to signifi cant improvements in her ability to produce this phoneme correctly, both during minimal pair activities in therapy and during post-treatment testing.

Le but de cet article est de décrire les implications cliniques d’un modèle de la composante segmentale du contrôle moteur de la parole, plus précisément du modèle DIVA (« Directions into Velocities of Articulators »). Le modèle DIVA repose sur la prémisse que le nourrisson possède la connaissance perceptive des cibles auditives avant d’apprendre à produire correctement les sons, et suggère que les diffi cultés de perception de la parole engendrent une parole imprécise et une articulation inexacte. Nous démontrons à l’aide d’une revue de la littérature que les enfants présentant un trouble phonologique ont, en moyenne, des diffi cultés signifi catives avec la connaissance perceptive des sons qu’ils ne prononcent pas correctement. En se basant sur le modèle DIVA, nous posons l’hypothèse qu’un enfant qui présente un trouble phonologique et qui possède une bonne connaissance perceptive de la cible phonologique fera les ajustements articulatoires appropriés pour atteindre les cibles phonologiques. Nous présentons deux études de cas pour appuyer cette hypothèse. La première étude de cas implique un apprentissage à court terme dans une tâche en laboratoire par un enfant présentant un trouble phonologique. Malgré le fait que l’enfant n’articulait pas correctement les consonnes fricatives, il avait une bonne connaissance perceptive et articulatoire des voyelles. Il a démontré qu’il était pleinement capable d’adapter spontanément ses patrons articulatoires à de la rétroaction modifi ée de sa propre parole. La deuxième étude de cas implique de l’apprentissage à plus long terme lors d’intervention en orthophonie. Cet enfant francophone a reçu six semaines d’intervention largement dirigée à améliorer la connaissance perceptive du phonème /ʃ/, menant à une amélioration signifi cative de son habileté à produire ce phonème correctement lors d’activités de paires minimales en thérapie et lors de l’évaluation après la fi n de l’intervention.
Record ID 1028
Link https://cjslpa.ca/files/2010_CJSLPA_Vol_34/No_03_153-225/Shiller_Rvachew_BrosseauLapre_CJSLPA_2010.pdf
 

CJSLPA is an open access journal which means that all articles are available on the Internet to all users immediately upon publication. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose.

CJSLPA does not charge authors publication or processing fees.

Copyright of the Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology is held by Speech-Language and Audiology Canada (SAC). Appropriate credit must be given (SAC, publication name, article title, volume number, issue number and page number[s]) but not in any way that suggests SAC endorses you or your use of the work. You may not use this work for commercial purposes. You may not alter, transform, or build upon this work.