Author(s) |
Carol Boliek Connie Keintz Linda Norrix John Obrzut |
Volume | 34 |
Number | 2 |
Year | 2010 |
Page(s) | 124-131 |
Language | English |
Category | |
Keywords |
McGurk effect learning disability speech perception |
Abstract |
This study addressed whether or not children with learning disabilities (LD) are able to integrate auditory and visual information for speech perception. The effects of vision on speech perception can be demonstrated in a stimulus mismatch situation where unconnected auditory and visual inputs are fused into a new percept that has not been presented to either modality and represents a combination of both (McGurk Effect). It was of interest to determine if the McGurk effect was present in children with LD. Twenty children with LD and 20 normal controls, matched for sex and age, participated in this study. Participants represented a younger (6-9 years of age) and an older (10-12 years of age) group. Ten adult controls (20-40 years of age) also served as participants. Control participants demonstrated that inter-modal integration became stronger with development and experience. The response patterns of the children with LD indicated that whereas these children have some ability to integrate audio-visual speech stimuli, audio-visual speech perception did not become stronger with experience and development. Cette étude visait à répondre à la question suivante : dans la perception de la parole, un enfant ayant des troubles d’apprentissage peut-il intégrer simultanément l’information auditive et visuelle? Les effets de la vision sur la perception de la parole peuvent être démontrés lors d’une situation de disparité des stimuli, où des données auditives et visuelles sans lien entre elles sont fusionnées dans une nouvelle image mentale n’ayant pas été présentée dans l’un ou l’autre des modes et représente une combinaison des deux (effet McGurk). Il était intéressant de déterminer si l’effet McGurk était présent chez les enfants atteints de troubles d’apprentissage. Vingt enfants ayant des troubles d’apprentissage et 20 enfants témoins, jumelés selon l’âge et le sexe, ont participé à l’étude. Ils ont été divisés en deux groupes d’âge : 6 à 9 ans et 10 à 12 ans. Dix adultes témoins (20 à 40 ans) ont aussi participé à l’étude. Les participants témoins ont démontré que l’intégration multimodale devenait plus importante avec le développement et l’expérience. Les schémas de réponses des enfants ayant des troubles d’apprentissage ont révélé que même si ces enfants ont une certaine capacité à intégrer les stimuli auditivo-visuel, la perception de la parole auditivo-visuelle n’augmentait pas avec le développement et l’expérience. |
Record ID | 1020 |
Link | https://cjslpa.ca/files/2010_CJSLPA_Vol_34/No_02_81-152/Boliek_keintz_norrix_obrzut_CJSLPA_2010.pdf |
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