Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology

Nonstandard Dialect and Educational Achievement: Potential Implications for First Nations Students

 
Author(s) Patricia Hart Blundon
Volume 40
Number 3
Year 2016
Page(s) 218-231
Language English
Category Tutorial
Keywords nonstandard
dialect
First
Nations
English
Aboriginal
education
English
Second
ESD
Abstract Students who speak a nonstandard variety (e.g., nonstandard dialect) of a language are at a disadvantage in classrooms that promote the standard. The struggles faced by such students are well documented on a global scale. Differences in pronunciation, grammar, vocabulary, and language use may be negatively related to school achievement. Teacher perspectives, inappropriate testing, and pedagogical strategies, can further negatively affect academic performance for students who speak nonstandard varieties. Canada is not immune to such issues. Indeed, they likely affect nonstandard speaking students in similar ways - in particular many First Nations students whose community language differs from the mainstream standard used in school. The intent of this article is to raise awareness about non-standard dialects and the challenges speakers, including many Canadian First Nations students, face in schools that promote the standard.

Les élèves qui parlent une variante non-standard d’une langue (p. ex. un dialecte non-standard) sont désavantagés dans une salle de classe faisant la promotion d’une langue standard. Les difficultés vécues par ces élèves sont bien documentées à l’échelle mondiale. Les différences sur le plan de la prononciation, de la grammaire, du vocabulaire et de l’utilisation du langage peuvent être négativement reliées au rendement scolaire. Le point de vue de l’enseignant, les évaluations inappropriées et les stratégies pédagogiques peuvent affecter négativement les performances scolaires des élèves qui parlent une variante non-standard d’une langue. Le Canada n’est pas à l’abri de ces problèmes. En effet, ceux-ci affectent probablement de façon semblable les élèves qui parlent une langue non-standard, particulièrement les nombreux élèves des Premières Nations dont la langue utilisée dans la communauté diffère de la langue dominante utilisée à l’école. Le but de cet article est de conscientiser le lecteur aux dialectes non-standards et aux défis auxquels les locuteurs, incluant les nombreux élèves des Premières Nations canadiennes, doivent faire face dans les écoles qui font la promotion d’une langue standard.
Record ID 1204
Link http://cjslpa.ca/files/2016_CJSLPA_Vol_40/No_03/CJSLPA_2016_Vol_40_No_3_Blundon_218-231.pdf
 
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