Auteur(s) |
Jeanne Claessen, M.A. |
Volume | 28 |
Numéro | 4 |
Année | 2004 |
Page(s) | 156-165 |
Langue | Anglais |
Catégorie | |
Mots-clés |
speech-language pathology clinical education educator 2 1 supervision model reciprocal peer coaching reasoning skills self-evaluation and peer-evaluation |
Abrégé |
Abstract The paper reports on the development and implementation of an innovative approach utilized in a clinical practicum involving speech-language pathology graduate students. A 2:1 student-to-clinical educator ratio supervision model was employed. This means that one clinical educator supervises two students simultaneously. The reciprocal peer coaching approach to peer learning was applied. This clinical practicum model further incorporated principles from research on clinical reasoning. There was also concomitant emphasis on the development of self- and peer-evaluation skills, which the author had already promoted in the clinical education of speech-language pathology students. The paper then goes on to describe how this framework was applied to the clinical practicum that two students undertook jointly in two pediatric settings, with a different clinical educator in each setting. This particular 2:1 student-to-clinical educator ratio supervision model is recommended to clinical educators interested in implementing innovative teaching strategies; they may consequently obtain a higher degree of satisfaction when supervising students. University programs may adopt this model in their in-house clinics or encourage clinical educators external to the program to use it in their settings. Abrégé Cet article porte sur l’élaboration et la mise en œuvre d’une démarche novatrice pour les stages en milieu clinique des étudiants diplômés en orthophonie. L’étude qui y est décrite est fondée sur un modèle où deux étudiants sont supervisés simultanément par un formateur clinique. La méthode d’enseignement réciproque par les pairs a été utilisée. Le modèle de stage a également inclus des principes de la recherche sur le raisonnement clinique. Le stage a aussi mis l’accent sur l’acquisition de compétences pour l’auto-évaluation et l’évaluation de ses pairs. L’auteur a déja fait valoir ces compétences pour la formation clinique des étudiants en orthophonie. Cet article commence ainsi par décrire comment ce modèle a été utilisé lors d’un stage conjoint effectué par deux étudiants dans deux milieux pédiatriques différents. Le superviseur de stage était différent dans chacun des deux milieux. Ce modèle de supervision de deux étudiants pour un formateur clinique est recommandé pour les formateurs intéressés à mettre en œuvre des stratégies d’enseignement novatrices. Ils pourraient ainsi obtenir un niveau de satisfaction supérieur dans leurs tâches de supervision. Les programmes universitaires pourraient adopter ce modèle dans leur clinique interne ou encourager les formateurs cliniques externes rattachés à leur programme à utiliser ce modèle. |
ID | 890 |
Lien | https://cjslpa.ca/files/2004_JSLPA_Vol_28/No_04_151-194/Claessen_JSLPA_2004.pdf |
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