Auteur(s) |
Émilie Courteau Guillaume Loignon Mélanie Dutemple S. Hélène Deacon |
Volume | 48 |
Numéro | 1 |
Année | 2024 |
Page(s) | 17-27 |
Langue | Anglais |
Catégorie | Note de recherche |
Mots-clés |
Language Literacy Pandemic Parental Perception Social Skills |
Abrégé |
This exploratory research examined how Canadian parents perceived the impact of the COVID-19 pandemic on several aspects of their children's development, and whether these perceptions differed between parents of children with and without developmental difficulties. Pandemic-related restrictions limited social interactions, likely leading parents to have concerns about the impact of the pandemic on children’s development of social skills. However, it was not clear if parents were concerned about the potential impact of the pandemic on other areas of child development, such as language and early literacy. To examine parents’ perceptions of the impact of the COVID-19 pandemic on child development, we conducted an online survey with 253 parents of preschool-aged children. Survey items covered two domains: possible impacts of pandemic-related measures and concerns about specific developmental skills. Parents reported that the most negative impact on their children's development during the pandemic was limitations on playing with other children. They were particularly concerned about the impact on social skills, more so than on language and early literacy skills. The results also showed that parents who suspected that their children had a developmental difficulty were more concerned about the pandemic's impact on their children's development than parents of children with a diagnosis or no difficulties. We discuss the implications of these findings considering current research on the effects of the COVID-19 pandemic on children's language, early literacy, and social skill development. Cette recherche exploratoire porte sur la perception des parents quant aux conséquences de la pandémie de COVID-19 sur le développement de leurs enfants et vise à démontrer si ces perceptions diffèrent entre les parents d'enfants présentant ou non des difficultés de développement. Le manque d'interactions sociales découlant des restrictions liées à la pandémie pourrait être une préoccupation majeure puisqu’il pourrait être responsable de certaines répercussions sur le développement des compétences sociales. La préoccupation des parents concernant les conséquences potentielles de la pandémie sur d'autres domaines du développement, tels que le langage et la littéracie, n’est cependant pas établie. Nous avons mené une enquête en ligne à laquelle ont répondu 253 parents d'enfants d'âge préscolaire. Les questions portaient sur deux domaines : les effets de diverses mesures liées à la pandémie et les préoccupations concernant les compétences développementales. Les parents ont indiqué que l'effet le plus négatif sur le développement de leurs enfants durant la pandémie est la limitation liée aux jeux avec d'autres enfants. Les parents étaient particulièrement préoccupés par les conséquences sur les habiletés sociales. Les résultats montrent également que les parents soupçonnant une difficulté de développement chez leurs enfants étaient plus préoccupés par les effets de la pandémie que les parents d'enfants ayant déjà reçu un diagnostic ou n’ayant pas de difficultés développementales. Nous discutons des résultats obtenus à la lumière des recherches actuelles sur les effets de la pandémie de COVID-19 sur le développement du langage et de la littéracie et sur les compétences sociales des enfants. |
ID | 1337 |
Lien | https://cjslpa.ca/files/2024_CJSLPA_Vol_48/No_1/CJSLPA_Vol_48_No_1_2024_1299.pdf |
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