Revue canadienne d’orthophonie et d’audiologie

Brain Development and Language Learning: Implications for Nonbiologically Based Language-Learning Disorders

 
Auteur(s) Donna J. Thal
Barbara Clancy
Volume 25
Nombre 2
Année 2001
Page(s) 52-76
Langue Anglais
Catégorie
Mots-clés language
development
brain
behaviour
prelanguage
Abrégé The objective of this manuscript is to describe our current understanding of relations between brain and behaviour in the very early stages of language development. We begin by describing the pertinent language and language-relevant behaviours, focusing on important developments in the first year of life, major language milestones that occur between one and three years of age, and individual differences that must be accounted for in explanations of language learning. This is followed by a short tutorial on basic neuroscience terminology and brain structure. We then discuss prenatal and postnatal events that are important for language development. Finally we discuss the interactions between neural events and learning, and the implications of these interactions for early language development. A strongly bi-directional model in which the process of development is seen as an interaction of biological maturation with experience from almost the moment of conception is proposed. The importance of experience to brain development and learning from the earliest points in life has powerful implications for the conceptualization of early language development and how to respond to early language delay.



Ce document a pour objectif de décrire l’état des connaissances sur le lien entre le cerveau et le comportement dans les tout premiers stades du développement linguistique. Nous décrivons d’abord les comportements linguistiques pertinents en mettant l’accent sur les jalons importants au cours de la première année de vie, puis entre l’âge de un à trois ans, et enfin sur les différences individuelles dont il faut tenir compte pour expliquer l’apprentissage linguistique. Nous enchaînons avec un bref rappel de la terminologie neuroscientifique et de la structure du cerveau. Nous discutons ensuite des événements prénataux et postnataux importants pour le développement linguistique. Enfin, nous abordons les interactions entre les événements neuronaux et l’apprentissage, ainsi que l’incidence de ces interactions sur le développement linguistique lors de la petite enfance. Nous proposons ici un modèle fortement bidirectionnel dans lequel le processus de développement est conçu comme une interaction entre la maturation biologique et l’expérience, pratiquement dès la conception. L’importance de l’expérience pour le développement cérébral et l’apprentissage linguistique dès le début de la vie a de grandes ramifications pour la conceptualisation du développement linguistique et pour la façon de réagir aux retards de l’apprentissage linguistique lors de la petite enfance.
ID 33
Lien http://cjslpa.ca/files/2001_JSLPA_Vol_25/No_02_41-124/Thal_Clancy_JSLPA_2001.pdf
 
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