Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology

The Acquisition of French as a Native Language: Structural and Functional Determinants in a Crosslinguistic Perspective

 
Author(s) Maya Hickmann, PhD
Volume 21
Number 4
Year 1997
Page(s) 236-257
Language English
Category
Keywords French
language
acquisition
crosslinguistic
Abstract A large body of research has examined the acquisition of French as a native language. The synthesis proposed herein provides a broad overview of the findings in many domains of French child language from the emergence of productive speech until the end of primary school. I first review the course of early development in three areas: morphology, the lexicon, and clause structure. I then discuss varied aspects of grammatical and discourse development that cut across these divisions. These findings bear on two theoretical questions. First, they show the impact of factors operating at two levels of linguistic organisation, the sentence and discourse, suggesting that both structural and functional determinants affect development. Second, some aspects of development at both levels are specific to French (and to typologically related languages), suggesting a complex interplay between universal and language-specific developmental mechanisms. The conclusion highlights some areas of French child language that are in need of further study in light of these questions.


De nombreuses recherches se sont consacrées à l'acquisition du français langue maternelle. Cette syntèses fournit un survol des progressions attestées dans différents domaines du langage de l'enfant francophone depuis l'émergence des productions langagières jusqu'à la fin de l'école primaires. Je résume d'abord les résultats concernant trois aspects des premières phases du développment: la morphologie, le lexique, et la structuration de l'énoncé. Je présente ensuite divers aspects de la compétence grammaticale et discursive de l'enfant qui échappent à cette classification. Les résultats permettent d'aborder deux questions théoriques. Ils montrent d'abord l'impact de facteurs opérant à deux niveaux d'organisation de la langue, la phrase et le discours, montrant le rôle de déterminants structurels et fonctionnels au cours du développement. Par ailleurs, certains aspects du développement à ces deux niveaux d'organisation sont propres au français (et à d'autres langues de la même famille), indiquant l'existence de relations complexes entre certains mécanismes universels et d'autres qui sont propres à une langue donnée. La conclusion souligne également certains aspects du langage de l'enfant francophone encore peu explorés à la lumière de ces questions.
Record ID 129
Link http://cjslpa.ca/files/1997_JSLPA_Vol_21/No_04_229-312/Hickmann_JSLPA_1997.pdf
 
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