Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology

Morphosyntaxe réceptive d’enfants de 5 à 8 ans porteurs d’un implant cochléaire

 
Author(s) Roselyne Dubois-Bélanger
Marie-Hélène Lavoie
Louise Duchesne
François Bergeron
Volume 34
Number 4
Year 2010
Page(s) 271-281
Language French
Category
Keywords implant
cochléaire
acquisition
du
langage
développement
morphosyntaxique
morphosyntaxe
réceptive
défi
cience
auditive
enfants
d’âge
scolaire
Abstract En dépit de l’impact négatif de diffi cultés morphosyntaxiques réceptives sur les habiletés langagières nécessaires à la réussite sociale et scolaire, les écrits scientifi ques s’intéressant au développement de cet aspect langagier chez les enfants porteurs d’un implant cochléaire sont limités, particulièrement en français. Cette étude poursuit les travaux de Duchesne, Sutton et Bergeron (2009), par l’analyse de la morphosyntaxe réceptive chez un sous-groupe de 14 enfants francophones de 5 à 8 ans ayant reçu un implant cochléaire à un âge moyen de 1 an et 11 mois. La durée moyenne d’utilisation de l’implant est de 4 ans. Les performances des participants ont été comparées aux données normatives de l’épreuve de compréhension de Carrow-Woolfolk (TACL-R ; Groupe coopératif en orthophonie pour la région des Laurentides, 1995) pour chaque item des tâches de morphologie et de syntaxe. Une analyse des erreurs a été effectuée en fonction des diffi cultés grammaticales retrouvées dans le test. Les résultats montrent que les enfants porteurs d’un implant cochléaire obtiennent des performances signifi cativement moins élevées que la norme pour certaines catégories de structures morphosyntaxiques. Les items moins bien réussis ne correspondent pas toujours à ceux qui sont plus diffi ciles pour les enfants entendants. Deux profi ls de performance semblent se dégager chez les participants ; un petit groupe d’enfants se situe dans les limites de la normale ou au-dessus, alors que la majorité des enfants se situe sous le seuil de la normale.

Despite the negative impact of receptive morphosyntax diffi culties on the language skills necessary for social and academic success, scientifi c literature dealing with the development of this aspect of language in children with cochlear implants is limited, particularly in French. This study pursues the work of Duchesne, Sutton and Bergeron (2009), by analysing receptive morphosyntax in a sub-group of 14 francophone children from 5 to 8 years old having received a cochlear implant at an average age of 1 year and 11 months. The average time of implant use is four years. Participant performances were compared to the normative data of the Carrow-Woolfolk comprehension test (TACL-R; Groupe coopératif en orthophonie pour la région des Laurentides, 1995) for each of the morphology and syntax task items. An error analysis was done based on the grammatical diffi culties found in the test. Results show that children with cochlear implants achieve performances signifi cantly lower than the norm for certain morphosyntaxic structure categories. The lower-scored items do not always correspond to those that are more diffi cult for hearing children. Two performance profi les seem to emerge among the participants: a small group of children fi nds itself within the normal limits or above, while the majority are below the normal threshold.
Record ID 1052
Link http://cjslpa.ca/files/2010_CJSLPA_Vol_34/No_04_226-303/Dubois-Belanger_Lavoie_Duchesne_Bergeron_CJSLPA_2010.pdf
 
Share |

CJSLPA is an open access journal which means that all articles are available on the Internet to all users immediately upon publication. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose.

CJSLPA does not charge authors publication or processing fees.

Copyright of the Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology is held by Speech-Language and Audiology Canada (SAC). Appropriate credit must be given (SAC, publication name, article title, volume number, issue number and page number[s]) but not in any way that suggests SAC endorses you or your use of the work. You may not use this work for commercial purposes. You may not alter, transform, or build upon this work.